Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vykan
Har ett problem

Har en Volvo S70 glt års 2000

Nu är det så att lampan för motorelektroniken tändes häromveckan, motorn går bra etc..

Men har varit runt på lite ställen, bla VOLVO,BSR etc

Och ingen verkstad får någon kontakt med systemet via OBDII, hur ska man då kunna fixa felet på motorelektroniken när det inte går att köra felkodkollen?

Tips? Varför går inte systemet att nå? Inte ens Volvos stora klumpiga makapär grejade det liksom.

Tacksam för trevliga och seriösa svar.
av simme
Jag åkte till Hässleholm för att chippa om min s-70 genom OBDII uttaget,men han fick inte kontakt med programvaran.Han har gjort detta hundra gånger typ men aldrig har detta hänt,så det blev inget.
Jag har en kompis som har verkstad med mycket felsökning som jobb,även till större bilfirmor som inte klarar en del saker själv.Han koppla in sitt instrument till min bil,det funka klockrent direkt.Så det behöver inte vara ngt fel på bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
har man kontakt med alla noder utom ECM så är et trolgen bara en komunikations bug, rätt vanligt på dom där, ialla fall ihopp med VIDA.
det är viktigt att ha batteriladare med minst 30A påkopplad till bilen & den ska kopplas in innan man kör nått annat.

boka in bilen för felsökning istället för att åka till 5 direkt...
Användarvisningsbild
av CarMan
5 direkt är volvos killar du kan besöka utan att boka tid, dom gör korta jobb, sånt som tar under timmen.

beställer du en felsökning på en bestämd tid komer en mer kvalifiserad tekniker titta på bilen, han vet mer & bör kunna lösa detta.

ja en felsökning kostar 1000:- eller så lite beroende på vilken volvo verksta du besöker.& ja det är en felsökingn, du får reda på vad som är fel, givetvis fungerar inte bilen efter en felsöknign, du får ju då bara reda på vad som är fel.
ska sen bilen bli hel så måste den ju lagas, vad det kostar varierer ju beroende på vad som är fel. men fu får ett fast pris på det när felsökningen är gjord.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)