Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stillborn
Har lite frågor angående v slangarna till turbon , har märkt att förra ägaren på min bil nog sysslat med nån sorts "bonntrim"

Märkte vid en liten inspektion av magnetventilen att det varken satt slang till wastegaten eller till returluften från turbon , har märkt ett litet "dumpljud" som inte ska vara där och detta är väl orsaken misstänker jag och att toppackningen gick :(

iaf den "mittersta" utgången av 3 på magnetventilen går ju till wastegate

men nu till frågan den slangen som sitter under turbon , returslangen hur kommer ni åt den ? endera har jag för feta nävar eller så lär man riva en hel del , och vad händer om man inte har nån slang där ?

Lika bra att fråga vart den andra ska med utifall det är helt galet kopplat , VADIS visar ju inte vart den ska sitta ?

Tackar på föhand
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Om slangen på kompressorhuset inte är kopplad så får magnetventilen svårt att reglera som den ska, dessutom så läker det ut luft där. Returluften ska kopplas in på röret som går från lmm ner till turbon. Finns ett uttag om man känner sig fram.

Enklaste sättet att komma åt är ju att ta bort röret som går från luftburken ner till turbon, har man luftfilterlådan kvar lossar man ju bara
av Stillborn
Tackar för svaret !

Men har kollat lite i VADIS igen enligt vadis så ser man att slangen från wastegaten går till "mitten" på solenoiden och sen att den slangen som sitter under turbon går också till solenoiden

Sen så sitter det ju en till "klocka" om man så vill men vinklad mot motorn den går däremot till slangen till turbon , efter lmm
är det fel då ? eller missförstår vi varandra nu ?
av Stillborn
En liten update !

Nu har jag kopplat enligt VADIS och dina tips

Alltså Wastegaten slangen i "mitten" på Selenoiden
Bypass Valve (klockan vinklad mot motorn) är kopplad så den går tillbaka till insuget

Uttaget under turbon går till ett uttag mellan slangen mellan turbon och lmm , och sedan via det andra uttaget på samma slang vidare till uttaget på selenoiden

Stämmer detta ? eller har jag kopplat helt galet
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Stillborn skrev:En liten update !

Nu har jag kopplat enligt VADIS och dina tips

Alltså Wastegaten slangen i "mitten" på Selenoiden
Bypass Valve (klockan vinklad mot motorn) är kopplad så den går tillbaka till insuget

Uttaget under turbon går till ett uttag mellan slangen mellan turbon och lmm , och sedan via det andra uttaget på samma slang vidare till uttaget på selenoiden

Stämmer detta ? eller har jag kopplat helt galet
Det var alledes galet. Slangen på kompressorhuset ska dras till magnetventilen. Sen finns det en 3:e slang på magnetventilen, den ska till inloppsröret. Ingen slang ska dras till insuget.

Slangen i mitten på solenioden ska inte alls gå till wastegaten, den ska till inloppsröret om du tittar noga på bilden i vadis så syns det ju vart slangarna går. Tittar man på bilden så är det den nedre anslutningen som ska kopplas till wastegaten, och den övre som ska vara returen som gåt in strax efter lmm'en.
av Stillborn
Tjena !

Ta mitt chassinr:YV1LW5603V2349074
och knappa in det i vadis , på 850 så sitter wastgaten i mitten , men när jag knappar in min så går det de , och den 3 slangen syns det inte alls vart den ska den ska, går bara ner ut bild
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Stillborn skrev:Tjena !

Ta mitt chassinr:YV1LW5603V2349074
och knappa in det i vadis , på 850 så sitter wastgaten i mitten , men när jag knappar in min så går det de , och den 3 slangen syns det inte alls vart den ska den ska, går bara ner ut bild
Då e jag med, tänkte inte på att dem nya magneventilerna ser annorlunda ut. Slangen som bara försvinner ut ur bild bör gå till röret mellan lmm och turbo.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om färgmärkningen finns kvar så är det:
Röd på kompressorhuset
Gul på WG
Blå till atmosfärstryck efter LMM
Vit på dumpventilen, den kommer från insuget.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)