Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för *pettson* för svaret.
Jag är ibland lite fundersam kring vissa komponenter i avgasreduceringen. Visst är det bra att de finns men ibland känns det som det kostar mer än det smakar. Vissa bilar har ngt som heter EFE (Early Fuel Evaporation) och den skall värma upp bensinen innan den kommer till motorn. Det är ett ganska så rejält aggregat och jag tror faktisk det kvittar vilken temperatur bensinen har såvida vi inte pratar om temperaturer som man finner på baksidan av månen.
Att blåsa friskluft i varma avgaser för att fullborda förbränningen låter lite knäppt vid första anblicken men iom att katalysatorn är med i spelet så är det nog ganska vettigt i alla fall. Att man vill få igång katt och lambda på en kall bil så snabbt som möjligt är förståeligt då det sägs att den största andelen av emissioner som släpps ut av trafiken på våra vägar kommer ifrån kalla bilar.

Ps. I volvomanualen står det att den skall reducera koldioxidhalten i avgaserna, det är ju rena trolleriet! Snart tar man väl fram filter som gör vin till vatten!
Jag hittade mkt användbar information i följande länk:

http://volvospeed.com/Repair/airpump1.htm

SAS ventilen på min bil sitter inte som i bilderna (B5252). Motorn på bilden är åtminstone en B52?4.

Här är en intressant kommentar kring bilar som får felkod på systemet (OBD2: PO410 - Secondary Air Injection System [SAS]):
There are two components that typically fail; the pump and the SAS valve. To test the pump, I would remove it from the car and see if it's full of water. If it isn't full of water, apply 12V across the input terminals (watch the polarity, it's marked in very small print on the housing) and the pump should spin up and blow air. The SAS valve is mounted on the exhaust manifold and is very simple. No vacuum applied it's closed and with vacuum it's open. You can leave it in place if you want and attach a hose where the hose from the pump plugs in. You shouldn't be able to blow through the hose with no vacuum applied and you should be able to blow through the hose with vacuum applied. Many times both the valve and the pump are bad because the SAS valve has leaked and lets exhaust gas into the pump which condenses and fills the pump with water.
g00ey skrev:Jag hittade mkt användbar information i följande länk:

http://volvospeed.com/Repair/airpump1.htm

SAS ventilen på min bil sitter inte som i bilderna (B5252). Motorn på bilden är åtminstone en B52?4.

Här är en intressant kommentar kring bilar som får felkod på systemet (OBD2: PO410 - Secondary Air Injection System [SAS]):
There are two components that typically fail; the pump and the SAS valve. To test the pump, I would remove it from the car and see if it's full of water. If it isn't full of water, apply 12V across the input terminals (watch the polarity, it's marked in very small print on the housing) and the pump should spin up and blow air. The SAS valve is mounted on the exhaust manifold and is very simple. No vacuum applied it's closed and with vacuum it's open. You can leave it in place if you want and attach a hose where the hose from the pump plugs in. You shouldn't be able to blow through the hose with no vacuum applied and you should be able to blow through the hose with vacuum applied. Many times both the valve and the pump are bad because the SAS valve has leaked and lets exhaust gas into the pump which condenses and fills the pump with water.
Tja.. det går åt en hel del avgaser då för att fylla pumpen med vatten på grund av detta. Det fälls inte ut nån speciell kondens vid avgasventilerna där luften injeceras. Men däremot är det helt rätt att det är inte ovanligt att backventilen är dålig.
Jag sade inte att hans slutsats var korrekt, bara att det var intressant. För lite konstigt är det ju att pumpen blir full av vatten. Kanske uppstår mycket kondens när motorn är kall och pumpen blir snabbare full av vatten om man bara kör kortare sträckor, då backventilen kärvar förstås.
g00ey skrev:Jag sade inte att hans slutsats var korrekt, bara att det var intressant. För lite konstigt är det ju att pumpen blir full av vatten. Kanske uppstår mycket kondens när motorn är kall och pumpen blir snabbare full av vatten om man bara kör kortare sträckor, då backventilen kärvar förstås.
Väldigt många har hel backventil och får ändå pumpen full med kondensvatten. En mycket bidragande orsak är att tilluftsslangen sitter rakt upp i en miljö som är kall/ varm växlande vilket bör fälla ut ordentligt med kondens på insidan av slangen.
Det var ju ett tag sedan jag åtgärdade det här problemet men jag kan ju berätta hur det gick eftersom jag ser att det är många som läser tråden. Jag kom åt reläet ovanifrån efter att ha monterat bort batterihyllan. Reläet var inte fyllt med vatten utan fjädern hade gått sönder vilket gjorde att reläbryggan flippade fram och tillbaka vilket gjorde att relät slog till och från spontant. Då jag inte lyckades få fatt på en ny fjäder fick jag svälja min stolthet och köpa ett nytt relä som numera är tillverkat i slovakien.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)