Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Om problemet uppstår på tomgång eller lägre varv och blir värre när bilen är varm än kall. Då har du ett möjligt vacumläckage på insugssidan. Att problemet är mindre vid kall bil är för att bilen får mera bränsle kall. Ju varmare ju exaktare med bränsle och ju sämre lär den gå med läckage.
Checka av ALLA slangar som det går luft/vacum i.

Du har ett möjligt scenario till. Plugga EGR omvandlarens vacumslang om du har EGR. Det KAN TÄNKAS att den inte utför sitt jobb så bra. Då fungerar den rent elektriskt så du inte får nån felkod. Men den fungerar inte rent mekaniskt, det betyder att EGR ventilen alltid står öppen istället för stängd på tomgång. Det bör kunna ge dina symtom.
av goranhogberg
jag har en 99:a, motor B5244S: ibland, efter varmkörning, dör motorn när gåpr på tomgång, exvis vid motorbromsning eller bara inget gaspådrag. Hurdant spjäll har denna motor? Har den den EGR-ventil? Motorn gått 18 000. Har provat med idag med 98 oktan + rensningstillsats.
kan det månne hjälpa?
av Stefan1
känns som det är jag som skrivit "symptombeskrivningen" har samma på min men jag har inte haft den på service däremot bytte jag vevventen och alla slangar/rör som sitter ihop med olje avskiljaren (samt avskiljaren) för ett tag sedan men felet uppstod långt efter det.

det här med vakumslangar och så låter ju som en trolig orsak kanske men nu är frågan hur vet jag som inte är 100% på allt i bilvärlden vilka slangar som är vakumslangar och inte? (tar tacksamt emot svar men de av typen "har du bytt vevhusvent så vet du väl vad vakum... " är eller dylikt behöver ju inte ödsla tid på att skrivas)

bilen är en xc 70 98 automat med 35.........långa på mätarn
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)