Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#329060
Hej, har sökt och läst igenom en 7hvetes massa trådar och en del kommer nära men inte ända fram.


mitt problem började efter en hel dags körande ca 20 mil med kanske 10 stop under dagen inga korta 1 minutskörningar. bilen funka bra (som den gjort sedan vevhusventen fixades/byttes)

men sista stoppet när jag skulle handla på väg hem så tog det kanske 10 min när jag kom ut starta bilen som vanligt (tror jag la inte märke till något konstigt) då hade jag inte vridigt tillbaka ratten så när jag skulle backa ut fick jag kärringsstopp vilket förvånade mig men jag koppla det till att jag hade ratten fullvriden och det luta "åt fel håll" där jag stod, starta om bilen börja köra (bilen var fortfarande rätt varm) så börja tomgången hoppa upp och ner kom inte ut från parkeringen innan den dog helt starta om samma sak men värre, börja sedan rulla på tomgången iväg och försökte gasa försiktigt det gick så där den dog några gånger men till slut så var den tvärdöd, och "pilen" tändes i panelen jag ringde bekant för bogsering hem (kardan är borta så det går bra) kom hem men då var batteriet helt dött. på morgonen innan skjutsen till jobbet kom provsrtarta jag bilen och den gick i gång galant hann inte provköra den då.

samma kväll starta jag den igen och körde en kort sväng, inga probelm, TILLS den blev varm då börja den hacka vid gas och så och tomgången "hoppa" upp och ner. läste om brännslerelät i någon tråd och bytte det (hade ett hemma) ingen skillnad.

sedan idag skulle jag prova att ta bort slkadde till LMM men när bilen blev varm gick den som vanligt tills jag "tryckte " på och turbon skulle gå in då känns det som den bromsar in och varven går ner. så jag körde hem de 100 tals meter jag hade kört i sakta gemak och tänka f och a och n.

jag har haft lite lite olja i kylarvätskan sedan en tid tillbaka men det har inte kommit mer vad jag märkt , det jag vet är att den läcker lite olja vid olhjereturen vid turbon men inte så det syns på backen men kör jag hårt så ryker det ibland lite från den brända olja som antagligen droppar ner från returen.

upplever också att det är lite mer än vanligt med vitrök men det hade jag innan detta problem.
#329698
måste bara fråga angående mitt fel, eftersom det vid andra gången jag provade bilen så funka den tills turbon skulle gå in, finns det något som "rör" turbon som kan vara fel som efter att felet så att säga märkts finns kvar efter utan att turbon går in?

krånglig fråga men jag är ganska dålig på turbons funtkion fattar grunden men eftersom felet uppstår när turbon skall gå in och finns kvar efter det men inte när bilen blivit kall igen?

kan det vara någon ventil aktig grej som inte stängs igen förens den blir kall?
#334056
jag hade samma problem med min v70 98 ...tog mig till verkstad efter mycket om och men....slutade med att dom fick byta växellådan(automat) det var så ngt med ventilhuset som hade gett sig bilen hade då rullat 27000 mil har jag för mig... var inte helt ovanligt att lådorna rasade vid dom miltalen
#335900
Kan automaten göra så att när bilen är riktigt varm så börjar den kännas som den misständer och "tomgången" blir ojämn i läge D men inte i N och när man kör iväg så hackar den tills man kommer upp i lite fart?!

eftersom jag kunde köra 4 mil utan minsta problem igår men sedan efter ett stop så skulle jag iväg och fortsätta då kom problemen på låga varv och i låg hastighet. känns som den hackar/misständer typ.

jag hade nästan bestämt att det förmodligen hade något med rotor, fördelar, kablar eller tändstift eller nått, kan fel på dessa "välja " att visa sig bara när bilen är varm?
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)