Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
jahaja då va min motorvärmare bestäld blev en defa blockvärmare och vad jag har förstått så är det starkt rekomenderat att använda någon form av värmeledande pasta för att få en bättre fungerande blockvärmare å därför ska jag också införskaffa lite kopparpasta när jag ska iväg på lördag (eller är aluminiumpasta bättre? båda är ju värmeledande men vet inte vilket som är att föredra?) men har börjat fundera på om jag kanske gjort fel och kommer bli missnöjd med mi blockvärmare... går det att kombinera en doppvärmare eller slangvärmare med en blockvärmare?
ungefär hur lång tid tar det att montera en blockvärmare? antar att det inte är så jätte svårt om det inte är så att det är väldigt trångt... kör en volvo 850 2.0 10v.
Användarvisningsbild
av Phantom
Det är väl aluminium i toppen så du borde använda alu.pasta och inte kopparpasta.
Jag monterade en blockvärmare på en V40 och det tog inte lång stund, men det kan ju vara lite trångt på vissa ställen.
Värmaren är bättre än ingen alls, men jag tror inte du kan montera en "doppvärmare" på en 850. En bra montering med pasta gör att du säkert blir nöjd med det hela. Jag rekommenderar även att kombinera detta med kupévärmare så har du även varmt i kupén när du ska åka.
av Andez
oki då blir det alu pasta. jo det fins doppvärmare till 850 om jag uppfatade rätt var nämligen calix värmare till 850 doppvärmare men jag kan ha fel.
jo kupevärmaruttag kommer också att instaleras i samband med motorvärmaren och kupevärmare har svärfar en extra så den snor jag :)
av Andez
nu har jag alla saker som behövs och efter lite om och men har jag hittat vart värmaren skall fästas men insåg då också att det bara fans fäste för den ena muttern som kom med spelar det någon roll om man bara fäster den med en eller måste det va med båda?

Edit:

och hur viktigt är det att dra fast motorvärmaren med rätt moment? borde det inte gå att dra den utan momentnyckel?
och hur viktigt e det med den rekomenderade locktighten?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Locktite är väl för att det ska sitta ordentligt? Kan även vara bra att dra med rätt moment så att man inte drar sönder något eller drar för löst, det går att dra för hand man får väl känna på ett ungefär :wink:
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)