Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
Har nu varit ute och mätt upp mina abs-givare och alla fyra ger i stort sett samma resistans nämligen runt 1100 så där verkar inte felet ligga. Skall fortsätta felsökningen med att snurra hjulen och mäta så fort jag har möjlighet att komma åt en garagedomkraft.

Lampan lyser nu bara ibland. I går så fungerade allt ok men i morse när jag startade så ville inte abs-lampan slockna, körde ca 1 km, stannade och stängde av motorn, startade och när jag kom upp i 30km så slocknade lampan , sedan under dagens färder så funkar bromsarna som dom skall, har dock skakat någon gång vid låg fart när man bromsar men ingen lampa har tänds.
av TimoH
De felet du beskriver så hade jag det på min Volvo 850 GLE Aut -93.
Jag plockade av ABSgivarna fram och rengjorde dom.
Upptäckte då i hålet där givararna satt är där fanns inga kransar kvar.
250 kr st, 2 timmars arbete.
av Riche
Jag vill väl inte riktigt ropa hej ännu, men det verkar som att jag fått ordning på mitt ABS-problem.
Precis som trådskaparen så hade jag problem med att ABS-lampan tändes då och då, och de gånger den inte tändes gick oftast ABS-systemet in med full kraft vid inbromsningar under 20km/h.
Jag plockade i helgen ut ABS-boxen, sprättade upp den (den hade tydliga spår av att vart öppnad tidigare) och gav mig på lödningarna. Mosade på nytt silikon, lät torka någon timme och sedan verkar det som att problemet är ur världen.
Då jag behövde torxhylsa, tennsug, lödfett och silikon gick nog materialkostnaden på hiskliga 100-150 kronor. Allt köpt på Biltema, förutom lödfettet.

Nu hoppas jag att jag slipper återkomma i den här tråden och säga att problemet återkommer. Dock skall jag givetvis göra det om det blir så.
Det bör väl också sägas att mina lödningar inte såg speciellt skadade ut, ens med förstoringsglas. Det finns en "guide" på norska länkad från en annan tråd här på forumet, där det klart och tydligt syns att lödningarna är skadade. Så var det alltså inte i mitt fall, men verkar ändock vart dessa som spökade.
av mangedokk
Har haft samma symptom på min v70 -98, det lät och ryckte i bromspedalen samt att lampan lös lite då och då.
Men löste det, jag plockade ut styrenheten, bröt upp boxen med största aktsamhet(görs på egen risk), lödningarna såg jättefina ut men när jag tittade i microskåp såg jag många små sprickor i huvudlödningarna, lödde om dom, satte ihop boxen igen och tätade med fasadsilikon:), sedan dess har varken abs-lampan eller tracks-lampan lyst.

Felkoder jag fick med en felkodläsare var på "höger givare bak"

Det e trångt att komma åt styrenheten men ha tålamod, det går.
av Riche
Givetvis ropade jag hej alldeles för tidigt :(
Igår började systemet jävlas med mig igen...
Dock verkar det som att jag haft två parallella problem. Nu tänds inte ABS-lampan, men systemet går in vid inbromsningar i låg fart. Så nu verkar det vara ett läsfel som kvarstår. Får ge mig på givarna igen och se om jag kan hitta något konstigt.. Återkommer.
Användarvisningsbild
av js1
När min bil 96:a var ngt år gammal gick ABS:en in när jag bromsade i låg fart, under 5-10Km/h. Ingen lampa tändes. Det Bilia gjorde var att yta kabelstammen till givarna fram. Var ngt glapp.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det var problem med kablarna, det var en tunn plastfilm mellan isoleringen och själva kopparladaren som inte alltid följde med i skalmaskinen. Men det är snart 15 år sen, så det borde ha visat sig tidigare. Jag tror mer på tandhjul.
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:Tja jag brukar använda en av muttersmackarna. Antingen den *lilla* ½" som drar nåt makalöst (Min ingersoll&rand). (lossar med 1054 Nm)
Eller så lånar jag en större (3/4" Kamasa) av en vän som lossar med 1898Nm..
En sån (kamasa) blir min nästa investering tror jag. Den kostar dock drygt 8000kr.
Fick loss muttern på min med ett spärrskaft och ett stålrör, var två pers som ställde oss på röret, då brakade det till och den lossnade :D
av Riche
js1 skrev:När min bil 96:a var ngt år gammal gick ABS:en in när jag bromsade i låg fart, under 5-10Km/h. Ingen lampa tändes. Det Bilia gjorde var att yta kabelstammen till givarna fram. Var ngt glapp.
Min bil står inne på verkstan nu, och de har konstaterat samma fel (tror jag) som i ditt fall. Blev något överslag i kablarna snackade han om över telefon...
Skulle kosta 1700-2100 att fixa det.
Så nu håller jag tummarna på att det är det som är felet.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)