Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fraazze
#292735
Hej!
Min tjej hade problem med tomgången på sin 855 och det visade sig vara tempgivaren som sitter i insugluft röret. Kostade 300 kr på volvo. Symptomerna var att tomgången låg på 500rmp och höll på att dö så fort du tryckte ner kopplingen. Hela bilen skakade på tomgången.
av caysie
#292744
Om du har ett kopplingsschema så är det enkelt att kolla kablarna.
Ta ur styrenheten för bränsle och ohmmät i kontakten och ut till kontakten.
Då ser du ju direkt om det är avbrott eller något annat skumt.
Kolla även så du inte har någon förbindelse med jord eller någon annan part i kontakten.

Schema borde finnas på nätet, eller kanske någon här i forumet vet ?
av *pettson*
#292758
fraazze skrev:Hej!
Min tjej hade problem med tomgången på sin 855 och det visade sig vara tempgivaren som sitter i insugluft röret. Kostade 300 kr på volvo. Symptomerna var att tomgången låg på 500rmp och höll på att dö så fort du tryckte ner kopplingen. Hela bilen skakade på tomgången.
Om det gällde en tempgivare så var det alltså inte en B5254S utan en B5252S. (alltså ni hade en 10 ventilare och inte en 20 ventilare).
av magnus.
#327792
Nu har jag brytit i det mesta med denna tomgång, tacksam för alla svar!
Har nollat felkoderna och dom återkommer inte, typiskt nog hade det kommit en ny, 121 luftmängdmätar signal fel eller saknas.
Besiktigade bilen idag fick ombes på en enda grej HC värde, 400 på tomgång, stog på 750 när dom kollade första gången, besiktningsmannen hade ett brett flin =/
Så nu lär man verkligen riva i skiten,
Min fråga är, har någon en ordentlig översikt över vaccum dragningen? tror fortfarande det är där felet är.
Eller vet någon här om man kan sätta gasvajern fel, vet jag haft lite huvudbry i den.
av magnus.
#334200
Hej igen, nuså! Nu är insuget borta o det mesta runtom.
Finns det någon med ett kopplingsschema som kan säga mig vilka stift i styrboxen som går till lmm, 2 signaler borde ju innebära 2 stift.
Antar att jag har ett kabelbrott eftersom jag har felkod 121 och har bytt lmm men 121 kommer tillbaka.
Vill få bort den felkoden innan jag bryter mer i tomgången, kanske till o med det som är orsaken till hela problemet.
Missljud AC (kompressor bytt)

Vinande/ylande/morrande ljudet kan orsakas av en a[…]

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]