Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör den här bilen väldigt sällan just nu, bara någon gång i veckan kanske. När jag startar den efter att den stått ett tag (några dagar) så brukar den gå igång direkt - inga problem alls, startmotorn behover knappt gå runt :)

Problemet är när jag kört med den några minuter, typ ner till affären och går och handlar lite och ska försöka starta den när jag kommer ut - helkört. Startmotorn går runt, runt men tänder inte. Om jag låter bilen stå någon timme och testar igen sen så går den igång - direkt (om jag inte kört slut på batteriet genom alla startförsök).

Ibland *verkar* det som att den nääästan tänder när man vrider tillbaka tändningsnyckeln efter man försökt starta. Det "eftertänder" nästan, motorn brummar liksom till och försöker, men stannar.

Verkar inte vara problem med bränslet, känns mer som att den blir sur. Läste om en v70 som hade liknande problem, och där visade felkoder på en koppling till imobilizern. Till saken hör att jag har haft problem med larmet/fjrärren till den här bilen rätt länge och öppnar/låser bara med nyckeln (ovanligt va? ;)). Men det kanske inte har med saken att göra alls :)

Jag bättre på datorer än bilar, men kanske kan jag få något tips på vad jag det kan vara? Tacksam för alla tips som kanske även kan hjälpa min lokala bilmek på vägen :D
Många Volvo 850 ägare med andra bilmärken som lider av detta problem mer eller mindre som jag tydligen aldrig själv varit drabbad av men där jag kört andra Volvo 850 som totalvägrat att starta efter kallstart och någon minuts körning.Enda tipset jag har är att köra bilen varm när bilen uppenbart inte klarar av dessa starter och hastiga stopp utan att tjura vid nästa omstart.Finns en hel del poster på JagRullar.se forumet som alla behandlar olika lösningar på problemet.Vilken av dessa som fungerar bäst kan jag tyvärr inte svara på.
Min kan också tjura lite ibland om man kör väldigt korta sträckor <1minut. Den startar då direkt men tvekar på tomgång och kan gå lite ojämt, men har aldrig upplevt det som omöjlig bara för att stiften är lite sura.

Hur ser servicehistoriken ut på bilen? Nya tändstift och lite annat kanske den skulle må bra av om detta inte är gjort. Och sluta köra enbart småsträckor med bilen! Motorn mår inte bra av det, olja tunnas ut utav oförbränt bränsle. Vevhusventilation sätts igen av kondens. Batteriet hinner aldrig laddas upp och avgassystemet rostar ihop innifrån utav kondensvatten som aldrig bränns bort. Ut och gasa vettja! 8) Det vinner du på i längden. :)

Lycka till!

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]