- lör 17 okt 2009, 21:55
#332044
Hej,
Har lite problem med att min V70 vill "dö" (tomgången går ner till 3-400) när man trampar ner kopplingen vid högre farter, ex när man ska växla ner från 4:an till 2:an. Tomgången är förhållandevis stabil (ibland brukar den hoppa lite men inte ofta). Även när jag ibland ska starta bilen så vill den inte hoppa igång utan jag måste vrida tillbaka nyckeln och prova igen och då startar den.
Efter att ha läst alla inlägg gällande spjället här på forumet så bestämde jag mig för att rengöra spjället, dock tog jag bara bort insugsslangen och monterade inte bort hela spjället. Det första som slog mig när jag började rengöra spjället var att endast den nedre delen av "vippskivan" inne i spjället gick att "vippa" på. Min fråga är nu om det ska vara så eller ska man kunna "vippa" både på den nedre och den övre delen?
Tacksam för svar : )
//Nicklas
Har lite problem med att min V70 vill "dö" (tomgången går ner till 3-400) när man trampar ner kopplingen vid högre farter, ex när man ska växla ner från 4:an till 2:an. Tomgången är förhållandevis stabil (ibland brukar den hoppa lite men inte ofta). Även när jag ibland ska starta bilen så vill den inte hoppa igång utan jag måste vrida tillbaka nyckeln och prova igen och då startar den.
Efter att ha läst alla inlägg gällande spjället här på forumet så bestämde jag mig för att rengöra spjället, dock tog jag bara bort insugsslangen och monterade inte bort hela spjället. Det första som slog mig när jag började rengöra spjället var att endast den nedre delen av "vippskivan" inne i spjället gick att "vippa" på. Min fråga är nu om det ska vara så eller ska man kunna "vippa" både på den nedre och den övre delen?
Tacksam för svar : )
//Nicklas