wexe skrev:ta ner allt känn på pump och rullar spännare känns det bra sätt dit en ny kamrem. har bytt massor av remmar på volvo och har aldrig bytt vattenpump eller spännare
Du tänker alltså aldrig 12000mil framåt (eller 5-8år) eftersom du aldrig byter kamremssats komplett inkl pump på vissa miltal. Iden med en service är ju att vara förebyggande. Reparationer är alltid dyrare.
Diskussionen har gått huruvida en vitblockare behöver byta vattenpump. Enligt vissa förespråkare ska den endast bytas när den är kass. Rullar likaså. Det är dock en tankeverksamhet som är främmande för mej att förstå.
Kikar vi hur verkligheten ser ut så nåstans mellan 24 och 36000mil ger sej pumpen på dom flesta. Det gör att nånstans lär en pump behöva bytas medans remmen är frisk. Eftersom remmen inte ska monteras tillbaka efter mera än låt säga 100 mils körning så krävs då en ny rem, och en vattenpump. Sen kan det dröja 500 mil innan det är dags med rullar om det vill sej illa. Då är det dags igen. Med andra ord mycket bättre att fixa allt EN GÅNG än att sprida ut det hela.
Kikar vi på garantivillkoren som finns med remmar eller i remsatser så FÖRUTSÄTTER dom dessutom att man bytt hel sats INKL vattenpump. Nu vore det ju högst otroligt att man lyckas få ut nåt på en kamremsgaranti förutom då möjligen en ny rem. Men villkoren är som dom är för att du ens ska ha en liten liten chans.
Den vanligaste byteskonfigurationen är att antingen byta kamrems sats vart 12000mil inkl rullar eller bara byta rem. Varannat byte byts kamremssats komplett inkl vattenpump. Återigen bara för att förebygga.
Naturligtvis gör var och en som dom själva vill.