Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvomicke
#326784
hej, behöver lite hjälp med några av felen på min bil,
det är en volvo 855 T5 2.0 (Italien import) gått ca 24 000mil.
1. Det kommer mycke rök upp från motorrummet efter en tids körning, fått några tips om att de kan vara oljereturen till turbon som läcker, därav röken, är detta svårt/dyrt att byta?

2. Den har börjat dricka ovanligt mycke vatten på senaste tiden, hade några symtom tidigare iår som gjorde att tankarna på att blockpackningen gått växte fram, men har tappat ur oljan och där fanns inga spår av vatten, och inte heller spår av olja i expansionskärlet, men som sagt den dricker mycke vatten nu, och en annan grej, att när man sätter på kupéfläkten och vrider på minsta lilla värme, så immar de flesta rutorna igen, och de lägger sig som en riktigt fet hinna på insidan rutorna, och de är en lukt som ja inte vet hur man ska beskriva, blandning mellan bränt, kemikalier unket m,m, så ja undrar, har blockpackningen gått ändå? på ett sådant ställe att de inte blandar sig med oljan utan att oljan går in i kylsystemet på nått annat sätt? tacksam för svar, och hur komplicerat/dyrt är de å riva isär motorn och byta packningen om de är felet??

3. Ibland när man startar bilen låter de som startmotorn slirar över, de är inte hela tiden som de händer, men oftast när den är kall, är de tecken på att startmotorn ger upp?

4. De skakvibrerar inne i bilen när man lägger i växel och åker, eller om du står i dragläge, kan tänka mig att de är nått stag som går till växelföraren, men nån som haft liknande problem?

Tacksam för svar.
Mvh Micke
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#326788
1: Materialet kostar runt 50:- och det tar 30 min att fixa. Inga svårigheter.

2: Låter som elementet, har haft samma grej på min. Beror ju lite på exakt vart det läker, men det är en del jobb att plocka ur mattan och lite annat för att komma åt.

3: Kollat så det inte bara är tasig jordning eller ärg på kabelskorna?

4: Låter som om nåt av motorfästena är slut. Kolla den övre bussning, kan du se rakt igenom den ska den bytas.
av volvomicke
#326814
okej, tur att nån av punkterna var lätt att fixa iaf,
men tänkte mer på fel nr 2 där, om de är fel på elementet blir de då som en fet hinna på rutorna, typ som att de vore olja, skitsvårt att torka bort, och fläkten orkar inte blåsa bort imman, men vrider man på det kallaste på fläkten så luktar de inget, utan bara när man vill ha värme..?

okej vibrations/skaket , ok de kanske är motorfästena, men ja uppfattar som om ljudet kommer ifrån kardantunneln framför växelspaken?...
Användarvisningsbild
av ovelindh
#328141
det är ju glykol som kommer på rutan därför så blir det ju svårt att torka. det är ju där det läcker vatten då..
av volvomicke
#331322
Okej, ska beställa ett nytt värmepaket nu, men tillbaka till vibrationerna, de är nog motorkuddarna, för den bakre upptill var sprucken i gummit, men kan någon hjälpa mig med vilka de andra är?
har vart inne på skruvat.se för å beställa men vet inte vilka de är som passar till min bil?
den enda ja tror mig veta att den passar är gummibussning som sitter bak upptill för ca 60:- som ja såg var sprucken på min
men sen vet ja inte vilka mer de är?
bilen är en 855 t5 2.0 års -94 kombi

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]