- fre 02 okt 2009, 14:09
#326784
hej, behöver lite hjälp med några av felen på min bil,
det är en volvo 855 T5 2.0 (Italien import) gått ca 24 000mil.
1. Det kommer mycke rök upp från motorrummet efter en tids körning, fått några tips om att de kan vara oljereturen till turbon som läcker, därav röken, är detta svårt/dyrt att byta?
2. Den har börjat dricka ovanligt mycke vatten på senaste tiden, hade några symtom tidigare iår som gjorde att tankarna på att blockpackningen gått växte fram, men har tappat ur oljan och där fanns inga spår av vatten, och inte heller spår av olja i expansionskärlet, men som sagt den dricker mycke vatten nu, och en annan grej, att när man sätter på kupéfläkten och vrider på minsta lilla värme, så immar de flesta rutorna igen, och de lägger sig som en riktigt fet hinna på insidan rutorna, och de är en lukt som ja inte vet hur man ska beskriva, blandning mellan bränt, kemikalier unket m,m, så ja undrar, har blockpackningen gått ändå? på ett sådant ställe att de inte blandar sig med oljan utan att oljan går in i kylsystemet på nått annat sätt? tacksam för svar, och hur komplicerat/dyrt är de å riva isär motorn och byta packningen om de är felet??
3. Ibland när man startar bilen låter de som startmotorn slirar över, de är inte hela tiden som de händer, men oftast när den är kall, är de tecken på att startmotorn ger upp?
4. De skakvibrerar inne i bilen när man lägger i växel och åker, eller om du står i dragläge, kan tänka mig att de är nått stag som går till växelföraren, men nån som haft liknande problem?
Tacksam för svar.
Mvh Micke
det är en volvo 855 T5 2.0 (Italien import) gått ca 24 000mil.
1. Det kommer mycke rök upp från motorrummet efter en tids körning, fått några tips om att de kan vara oljereturen till turbon som läcker, därav röken, är detta svårt/dyrt att byta?
2. Den har börjat dricka ovanligt mycke vatten på senaste tiden, hade några symtom tidigare iår som gjorde att tankarna på att blockpackningen gått växte fram, men har tappat ur oljan och där fanns inga spår av vatten, och inte heller spår av olja i expansionskärlet, men som sagt den dricker mycke vatten nu, och en annan grej, att när man sätter på kupéfläkten och vrider på minsta lilla värme, så immar de flesta rutorna igen, och de lägger sig som en riktigt fet hinna på insidan rutorna, och de är en lukt som ja inte vet hur man ska beskriva, blandning mellan bränt, kemikalier unket m,m, så ja undrar, har blockpackningen gått ändå? på ett sådant ställe att de inte blandar sig med oljan utan att oljan går in i kylsystemet på nått annat sätt? tacksam för svar, och hur komplicerat/dyrt är de å riva isär motorn och byta packningen om de är felet??
3. Ibland när man startar bilen låter de som startmotorn slirar över, de är inte hela tiden som de händer, men oftast när den är kall, är de tecken på att startmotorn ger upp?
4. De skakvibrerar inne i bilen när man lägger i växel och åker, eller om du står i dragläge, kan tänka mig att de är nått stag som går till växelföraren, men nån som haft liknande problem?
Tacksam för svar.
Mvh Micke