Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Trodde jag skulle hitta en massa om jag sökte på 850 baklucka. Nada. Så det kanske inte är nån klassiker då ...
Felet är att luckan inte står kvar när man fällt upp den. Irriterande ...
Nån som fixat felet ? Var ska man börja ? Riva innertaket i bak ?
Nån typisk del man ska leta efter på skroten ?
Användarvisningsbild
av emwtur
tips :
stötta upp luckan mot BILEN - annars kan det gå åt h-e när man kryper in i bilen för att släppa dämparna.
/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
Tack för svar. Fick en bilpedagogik-lektion av Pettson på köpet , i en gammel tråd om att byta dämpare :)
M, det blir nog inget från skroten då. Vore ju dumt ifall det är lite bökigt att byta.
Är detta en god ide då, från tråd-länken ovan ?
Tittar man 30 sekunder på originaldämparna och på biltemas inser man att det är kulfästet på kolvstången som är nån cm längre på biltemas. Vill man bli av med just dom problemen så gör man såhär.. Gänga av kulfästet på kolven som är slut.. BYT med den som sitter på biltemas.. VOILA och problemet finns inte mera
Borde väl bli lite lättare att klämma dit den då också ;-//
Användarvisningsbild
av emwtur
Det är inte speciellt svårt att byta , börja med takbelysningen bak och jobba åt sidorna,
lossa sidopanelerna i taket fram till ungefär bakdörrarna sedan kommer du åt alltihop.
/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
Hilmer skrev:En lite halvkass guide som jag gjort, men det går ändå att få ett litet hum om hur det ser ut genom att kika på bilderna:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2065.html
Perfekt Hilmer. Ska ge mig på det i helgen. Handlade dämpare på Mekonomen idag. 826 kr för 2 :roll:
Mina verkar ha lite kortare kolv, som nån nämnde i en annan tråd. Kanske Biltemas är för nån annan årsmodell/variant, V70 :?: Mina dämpare slog de ju upp via bilnumret, så de borde ju vara de rätta.
Frågan är ifall det är värt prisskillnaden .... Får se hur luckan känns när jag fått på det. Let you know.
av Commando
Tja, min är en 855 -96 med spoiler & det gick jättebra att bara byta en av dem. Dessutom mot Biltemas som inte var en enda millimeter kortare. Enkelt att byta var det oxå, tog nog knappt en kvart. Billigt, 199:-

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]