Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emil_yttervik
idag när frugan skulle starta bilen så verkade allt som det skulle på läge 1 och två på tändningen men när hon skulle gnugga på starten så låste sig dörrarna och det började ryka ur en jordkabel som sitter bakom ratten vid vindrute´torkarspaken.... jag har varit och testat jag me och samma problem startmotorn går EJ runt. låter som ett jorfel i mina öron... är det nån som har nån aning om vad som kan vara galet? kontaktplattan till tändningen har jag bytt för ca ett år sen. bilen är en 855 -96
hur är det möjligt att dörranrna låser sig bara sådär?
Användarvisningsbild
av emwtur
Om det uppkom när du körde på startmotorn så är det bäst att börja med att kolla på jordflätorna till motorblocket - vet inte var dom sitter :-(
testa att sätta en startkabel mellan motorblocket och batteriminus och se om startmotorn funkar då.

om jorden till motorn försvinner så kommer strömmen att försöka ta alla andra möjliga vägar till jord - detta kan leda till att dom kablarna brinner upp och ge nya fel :-(

På min gamla hundkoja brann alltid gaswiren upp om motorjorden försvann - kul läge !
/emwtur
av emil_yttervik
nu har jag skruvat isär och kikat lite närmare... jord kabeln har kolat från ratten och hela vägen fram till centralen, den slutar på jordplinten där bland alla andra jordar.. konstigt att just den skulle brinna. hittar inte heller något som tyder på att den har skadat nån annan kabel heller typ den som går solenoiden. jag har även testat att jorda ner strtmotorn direkt från batteriet men inga framsteg. jag har även sat en extra jord till rattstången för ett bra tag sen då det äxä var lite skumma fel men det hjälpte den gången iaf. den gången höll den på att låsa dörrarna och uppförde sig väldigt konstigt, om man tiltade på ratten så blinkade instrumenten och radion och för modligen så fick den jorden genom knutkorsen på rattstången. så därför har jag en extra jord, men den har inte brunni (2,5mm2). mycket mystiskt

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]