Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Ursäkta om jag upprepar fråga på forumet, men jag lyckas inte med sökningen av någon anledning. Hittar inget som passar.

Bilen: 855 tdi (D5252T)

Problemet: När jag trycker lätt på kopplingspedalen (precis så det tar emot) rasslar det som attan "under huven". Trampar jag ner mer blir det tysst. Felet började riktigt hastigt i går, men har en längre tid känt en pulserande känsla i foten.

Jag misstänker urtrampningslager, vad tror ni?
Koppling och låda fungerar utmärkt trots de 53 snart 54 tusen mil de avverkat (allt skall vara ursprungligt).

Är långpendlare (28 mil om dagen till jobb), kan jag fortsätta köra till det rasar eller går något åt helvete då?

Tacksam för tips!

// Andreas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tror på urtrampningslager. Vissa kan köra flera år med det medan det "rasar" för andra, händer det så ligger kopplingen på hela tiden, du kan inte frikoppla. Har du tur så är det inget som skadas om urtrampningslagret rasar. Byter man urtrampningslager så byter man koppling också när man ändå har nere grejerna. Kostar ca 10.000kr på volvoverkstad inkl. allt. Ca 4000kr för materialet.

/Kalle
av Udenius
Tack för svar.

10 000 är restvärdet på bilen så det låter som att köra till det rasar är alternativet.

// Andreas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det kan även vara något annat, vänta tills du får fler svar i tråden :wink:

/Kalle
V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]