Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#325921
Det första jag hade provat med skulle vara att rengöra kupétempgivaren från damm och skräp. Om det nu inte skulle lösa problemet så behöver det oftast göras iallafall.

Det går till på följande sätt:
Ta ut stereon.
Stick in handen i facket för stereon. Tryck ut ECC-enheten bakifrån. Det är bara att trycka.
Kupétempgivaren syns nu om man tittar i "hålet" efter ECCn i det nedre vänstra hörnet. Den sitter fast med en spärr på varje sida. Ta loss den och blås ur den med tryckluft eller med dina kraftiga lungor. Se till att inte skada själva givarkroppen. Sätt ihop allt igen. Med lite tur slocknar nu lamporna. :)
#326250
Tja på er jag samma blink i min och jag har läst av felkoderna på min och dem sa som så..

135 - Kylvätsketemperatur - Signal saknas eller felatig
411 - Kupefläktmotor effektenheten - felaktig signal

Någon som har kolla på dessa.. Enligt verkstan skulle detta vara fläkt motståndet. Men fan det kostar ju 980:- på volvo.
#326579
Apuman skrev:Var inte så hård
*klär in tangentbordet i rosa fluff* :)

Braweheart: Får du felkoder på motortemp i motorstyrenhet eller instrumentet också? I så fall kan det bara nåt med tempgivaren.

Sen får vi skilja på motstånd och effektenhet.
ACC = Motstånd, siffror 1-4 på fläktknappen som är en enkel omkopplare.
ECC = Effektenhet, elektronik som styr fläkten på signal från styrenheten. Steglös knapp utan siffror.

I båda fallen brukar grundorsaken vara att fläktmotorn går trögt och drar för mycket ström. Men effektenheten går oftast inte sönder, den är intelligent nog att slå ifrån vid för hög belastning.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]