Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm1nvx
Coldhand, du har alltså lyft av en av batteripolerna tidigare utan att problemet uppstått?
Jag hade detta problem när jag köpte bilen, men då bilmodellen var ny för mig förstod jag inte att det var ett problem, sedan återkom det när jag lyfte av batteriet för att byta termostathus
för att inte kortsluta nåt på generatorn som sitter i närheten. ...Jo, vi knackade på termostathusskruvarna :cry: ...inte att rekommendera!

Det är inte nån bra ide att börja skruva mekaniskt, när felet är elektroniskt,
Användarvisningsbild
av coldhand
*pettson* skrev:
coldhand skrev:
sm1nvx skrev:Har samma fenomen på min 850 '94 10V 140hk. Rättar till sig efter 200-300 mil. Väldigt konstigt att det räcker att bilen börjar rulla när man släpper bromsen i nerförsbacke för att tomgången ska ramla till ca 500...
Dagge
Rättar till sig efter 200-300 mil :) låter en hyfsad bit. Ja, det är märkligt som fan.. :/ borde ju kunna justera detta på själlhuset eller nåt, har för mig jag meckade med själllägesgivaren förra gången, vred den nåt halvt varv eller nåt, dåligt minne..
Tja då finns det ju en anledning till att saker och ting inte lirar. Spjället är inkalibrerat och skall så vara. Att skruva på spjället är kortfattat bara skitdumt.
ALL tomgångsluft ska gå igenom tomgångsmotorn. Spjället ska inte vara mera öppet än att det inte kärvar fast när det blir varmt. Ändrar man det förhållandet så har inte längre bilen nån koll på luften och då börjar det oftast bli riktigt kul att leta problem.
Är dock osäker på om jag vred på den eller inte eller om jag gjorde det när jag mätte upp den.. Hursomhelst så börjar tomgången bli bättre och justera tillbaka sig så jag pillar ingenstans iallafall :)..
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]