Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Fördelarlocket lossas lättast genom att du lyfter ut lufftburken. Den sitter i stort sätt bara fast via intaget till insuget. Står du på vänster sida om bilen (sett innfrån :D ) vid motorutrymmet. Så har du ett stort veckat rör på väsnter sida, samt ett stort i underkant som går till grenröret. Lossa dessa 2 så ser du hur lätt det att skjuta luftburken frammåt och sedan lyfta upp den. Kolla gäran filtret näör du endå har grejorna uppe ;-// .

Fördelarlocket sitter med 3 skruvar, och så gör även rotorn. Den måste du ha en insekts eller torch för att lossa.
Men va välldigt noga med att märka upp vilken tändkabel som går vart. Annars kan det bli knas sen.

Hade gärna lagt upp bilder, men har inte lyckats klura ut hurm man gör det på den här sidan :cry:

Lycka till :)
Måste bara tillägga att nu har vindrutetorkaren börjat jäklas också :shock:
Torkaren går ganska mycket långsammare än normalt, samt att den ej ökar hastighet vid läge 2 överhuvudtaget...Life is good! Tack för tipset för borttagning av fördelarlock, kommer nog väl till pass nu när grejerna skall hämtas! Uppdaterar allt eftersom jag provar!
Jaha, nu har jag bytt fördelarlock samt rotor! Nöjd att bytet gick smärtfritt men tråkigt nog finns problemet kvar... :(
Har även spillt i k-sprit samt spridarrengöring nu. Vid provkörning efter bytet så kom lite ryckningar tillbaka och när jag stannade och varvade så gick bilen också orent. Ungefär som om den gick på 4 cyl vid varvning. Slog av bilen och efter 3 min startade jag och då gick den inte orent längre, dock finns de där små ryckningarna kvar på tomgång! Börjar väl bli dags att ta bilen till en "riktig" felsökning trots den trista kostnaden... Finns ingen här på forumet som har ett felsökningsverktyg till en 850 -96 (är OBE II)? Givetvis mot en mindre betalning! Bor i Göteborg så är väl aktuellt i Göteborgsområdet!

Tusen tack för all hjälp, bilderna jag fick var kanon EvilAngel!
Finns det måhända någon som vet om en bra och ärlig verkstad i Göteborgs området som kan tänkas utföra en felsökning på min fina 850 till ett relevant pris. Gärna med någon form av referens! Finns det någon som kan "hjälpa" mig privat, som har felsökningsverktyg, är detta givetvis att föredra!

Tack på förhand!
Hej!

Ler.. ja hoppas att du ngt vettigt utav dem :wink: .

Du måste testa o byta en kabel åt gången me ju? Eller alla för den delen om du har råd. Men biltema har ju kablar för 39:-. Så köp en o byt en i taget.
Du får modda den varianten med att dra tillbaks gummihylsan lite bara, så kommer den på fördelarlocket:)
Låssa den från tändstiftet och från fördelarlocket o dit med en ny. Så testar du dig fram bara. I det fallet så behöver du ju inte låssa på ngt annat ju:).
Tar dig troligtvis inte mer en 30 min totalt.

Har bytt otaliga kablar o kommit fram till att det har varit så enkelt att 1 kabel av 5 har gjort sitt:).
O då har jag i stort sätt haft samma symtomer som du haft.
Då är det bara att köpa nytt alla 5, men tro mig det är värt det.
Kör så det ryker.

Mvh Markus
Just börjat på Rosersbergs slott :D
Tjenare alla ,och till klykan jag säger at han har fått en till i "ojämn gång"klubben.
I morgon blir det en vecka jag fick samma symptom som klykan på min v70 -98.
Det som är gjorts så länge säger jag i nummerordning:

1.Tändstiftbyte-ingen ändring
2.Felsökning på verkstad med dator-inga felkoder :evil:
3.byte av rotor/fördelarlock-ingen ändring
4.Kompressiontest,alla cyl.hade mellan 13-13,5= ingen fel på den
5.Lyfta tändkabel en åt gången-2:ns cylinder ger ingen verkan
dvs.den är problemcylindern.
nästa åtgärd:
Ta loss alla kablar på injektionstyrningsystem
spreisa 5-56 och kolla lite samt lossa insprutningsmunstyckt
på cyl. 2

Vad är det för andra åtgärder jag skulle göra.På Haynes bok står det att
ska kolla vakuumslangar men det påverkar väll alla cylinder.

ps.har även hällt i STP i tanken3 dagar sedan.

så nu ska jag ut o rota i kablarna,meddelar sedan hur det går.

punkki
Punkki skrev:Tjenare alla ,och till klykan jag säger at han har fått en till i "ojämn gång"klubben.
I morgon blir det en vecka jag fick samma symptom som klykan på min v70 -98.
Det som är gjorts så länge säger jag i nummerordning:

1.Tändstiftbyte-ingen ändring
2.Felsökning på verkstad med dator-inga felkoder :evil:
3.byte av rotor/fördelarlock-ingen ändring
4.Kompressiontest,alla cyl.hade mellan 13-13,5= ingen fel på den
5.Lyfta tändkabel en åt gången-2:ns cylinder ger ingen verkan
dvs.den är problemcylindern.
nästa åtgärd:
Ta loss alla kablar på injektionstyrningsystem
spreisa 5-56 och kolla lite samt lossa insprutningsmunstyckt
på cyl. 2

Vad är det för andra åtgärder jag skulle göra.På Haynes bok står det att
ska kolla vakuumslangar men det påverkar väll alla cylinder.

ps.har även hällt i STP i tanken3 dagar sedan.

så nu ska jag ut o rota i kablarna,meddelar sedan hur det går.

punkki
I lördags tändes även "motorelektronik varningslampa".
Trötnade på och lämnade bilen på Volvo.
Felsökning visade att tändkablarna är kass.
Det är läropengar jag får betala.

Punkki
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]