Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo 855t5-96

Har precis krängt på nya kamremmen och tänkte för säkerhets skull kolla en gång till så att linjerna på kuggen stämde precis med hacken i plastkåpan.
Men döm om min förvåning när jag upptäcker att det verkar som om bägge kamdreven har flyttat sig medsols, detta måste ha skett när jag till slut fick på remmen.

Det är inte mycket vi talar om, linjerna på tänderna pekar inte rakt in i hörnet på respektive hack. Något de gjorde innan jag tog av remmen.
Det är fortfarande korrekt tand som går emot hacken, men de har ju fortfarande flyttat sig.

Det jag undrar är nu. Kan man låta det vara så? Om inte, kan man justera in respektive drev så att de pekar exakt som de ska?
av *pettson*
Enda sättet att veta EXAKT vart kamaxlarna står är att demontera fördelaren och kamlägesgivaren och föra in en tolk där. När tolken är låst och vevaxeldrevet står rätt (går även att sätta en tolk där med..) så står allt rätt oavsett hur dreven pekar. Dreven är ju nämligen justerbara.

Har du inte tillgång till dessa verktyg och inte har lossat kamdreven så bör du lossa remmen och kugga om kamaxeln innan du fortsätter istället.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]