Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnus.
Gokväll, har ett störande klonk i framvagnen, i tex små gupp hörs det tydligt. Testade att köra runt 20 km/h o svänga tvärt fram o tillbaka då klonkar det från båda sidor. Är i hastigheter mellan 20-40 km/h det låter mest.
Har i veckan bytt stabilisatorstag, spindelleder, styrleder, drivknutar, hjullagren är också nyligen bytt,
men låter lik förbannat som innan!?
Läste här att fjäderbenslagringarna kan vara en sak att kolla. inte kollat det, men jag har bytt fjäderben till nya för 5000 mil sedan, borde ju inte vara dom?
Jag undrar även om styrväxeln, märkte att det på ena sidan var ett litet glapp i den, kan det vara orsak? kan man justera styrväxeln på nått sätt? eftersom det bara glappar på ena sidan?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Säker på att det är styrväxeln och inte nån av styrlederna som glappar?
av DrEvilBoy
har du bytt de inre styrlederna eller är det bara de yttre?
av magnus.
Bara dom yttre. Dom inre vet jag inte hur dom ser ut. Tar tag i det inre staget samtidigt som jag vrider däcket då känner jag att det glappar ganska rejält, men det är bara på ena sidan, klonkar på båda sidor.
av magnus.
Det var dom inre styrlederna! Visste inte från början det ens fanns sådana. Kollade upp och bytte, så nu är det "klonk" fritt =)
Men nu har jag ett annat huvudbry.
Bytte övre motorbussning häromdan. Efter det var bilen stendöd, tänder inte ens.
Har förmodligen varit ovarsam med någon kabel, min fråga är, sitter 2 givare där i närheten, varvtalsgivare/vevaxelsensor den nedre och tändlägesgivare den övre.
Vilken av dessa skulle göra bilen stendöd om det var kabelbrott? Hoppas inte på båda =/
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]