Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sidhabo
Kanske lite lågt. Borde vara 14.2. Dyker spänningen mycket ifall du slår på heljus, fläkt och fönster-värme ?
av patcat
Har inte kollat spänningen vid högre belastning. Ska försöka göra det imorgon. Vet dock att spänningen från generatorn inte rörde sig vid olika varvtal utan var konstant 13.92 volt på batteriet. Kanske inte har ngn betydelse men i alla fall.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Nej, det intressanta är att se vad som händer när du lägger på rejält med last. Då kan det visa sig ifall du har typ halvtaskigt jordat nånstans. Kryper laddspänningen ner mot 13.7 får den svårt att hålla laddningen på batteriet.
av sm1nvx
Laddningslampan lyser inte alltid vid laddningsproblem har jag märkt.
Du verkar vara systematisk vid din felsökning patcat, jättebra! Tycker det lutar åt att batteriet börjar tackla av.
Min erfarenhet av batterierna är annars att dessa tvärdör. Naturligtvis beror detta på hur man nyttjar bilen också. Men att bilen inte startar pga tomt batteri, trots att man inget märkt vid föregående start, vet jag.
Dagge
av patcat
Provade att lasta ner i morse och jag fick ut 13,8V vid batteripolerna (heljus, full fläkt, dimljus...). Bilen var kall när jag gjorde detta test.

Pratade precis med en mekaniker och han trodde också på batteriet. Jag har köpt batteriet på biltema för ca 1 år sen och det kanske är det som är problemet (hade i och för sig samma problem innan med ett annat batteri).
av Redlös
Hej! Jag tror att ditt batteri har gjort sitt. Har du provat att göra ett belastningsprov på det? Det är inte alltid generatorn klarar att ladda upp ett krassligt batteri, däremot kan det då funka med en vanlig batteriladdare. Din laddningsspänning är helt OK, så det behöver du inte fundera mer på.
Användarvisningsbild
av emwtur
Du skrev att :
patcat skrev:Jag har ett problem med en Volvo v70 där batteriet laddas ur. Det sker ganska långsamt och efter att jag har laddat batteriet full tar det ca 3 mån innan jag märker att bilen inte startar.
hur är det med batteriet ? - är det helt plötsligt dött eller märker du att det blir sämre och sämre och till sist så startar den inte ?
värt att notera är att moderna batterier är mycket mera känsliga för djupurladdningar - förr i tiden kunde man alltid ladda i lite ström i gamla batterier - även om dom var helt tomma. det går inte längre - har ett batteri blivit helt tomt och stått så ett tag så kan det vara helt kört - vissa batteriladdare (C-Tek eller vad dom heter säger sig kunna hjälpa upp detta - om det inte gått för långt)
JAG har haft problem av liknande slag med min 850 - där var det mycket riktigt låskistorna eller mikrobrytarna i dom som helt plötsligt kunde sätta på inne belysningen, det första man gjorde när man kom till bilen var ju att öppna dörren så det var lurigt att komma på - MEN du kan ju testa att stänga av innebelysningen när du ställer bilen och se om det hjälper ....
/emwtur
Användarvisningsbild
av sidhabo
Jag röstar för emwtur's trick. De e ju billigt :)
Batteriet ... njahu ...det laddar ju upp ok med extern laddare. Och din laddspänning från generatorn är ju också ok.
Snabbladdar du, eller laddar du över natten ?
Men om du har en andrabil som du kan byta batteri med så kan det ju vara värt att prova. Blir ju onödigt dyrt med nytt batteri, om det inte hjälper.
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]