Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heedlund
Tjena!
Det börjar vissla precis när min turbo börjar ladda, sen försvinner det när den börjar ladda mer. Jag har känt på axeln och den verkar OK, så det är ju inte slut med den. Är det någon här som vet vad det kan vara? Mycket tacksam för svar.

mvh danne
av jilldris
Min nyinköpta V70 2,5T låter likadant. Är en 98:a som gått 22500 mil, orginal. Kan man förvänta sig ett haveri inom en snar framtid eller hur mycket brukar en gammal turbo låta?
av jilldris
Jag ser inget som är sprucket eller liknande. Men om det är bomtätt överallt har jag svårt att avgöra. Är det på något speciellt ställe det kan vara otätt om det låter såhär? Insug eller avgassidan?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kolla alla slangar vid trckrören och insuget. Hade ett visslande på min och det visade sig vara slangen till evap'en som läkte. Så man får gå över det noga
av Heedlund
Jag har fortfarande kvar detta problem. Det är alltså bara precis när turbon börjar ladda som ljudet kommer, men försvinner sedan.
Mycket tacksam för svar.
av picko
Det ljudet är relativt normalt på en äldre snurra viner ca 1-2 sec sedan tyst. Det kan vara vacum läcka eller så är det turbinen som låter. Ingen fara på taket. däremot om den tar olja och blåryker så är det fara på taket. Så ni kan andas lugnt. Har kört mycke saab turbo tidigare en snurra som snurrat 10-15k + är det normalt att det viner lite.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Men å andra sidan brukar en 15G kunan vissla lite även om den är frisk och det brukar dessutom höras bättre när dett blir kallt.
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]