- sön 27 sep 2009, 10:34
det är nog något som nån sa, til nån o nån annan hörde o sen är spekulationerna igång.
850 har en fläckt med kol, fläcktne har en kanal som kyler kolena, deta gör också att koldam följer med ut i ventilations stemet.
Efter fläckten sitter förångaren, & den är gjord i en aluminiumlegering, så koldamet fasnar på den.
ta deta ikombination med att cupefilter inte är standard, så gör detta att dam o björkpollen m.m. fasnar på förångaren.
sen tar vi det här med att förångaren blir blöt av kondens, då vi nu har dam på förångaren så binder det fukten o förångeren blir fuktig under en lång tid, detta gör koldamet kommer at "fräta" hål på förångaren.
köper man volvos service sats så ingår förutom ny förångare, även en strypning till kylkanaler för kolena så man minskar spridningen av koldam. för utom detta så ingår konvertering till cupefilter & cupefilter, nyt torkfilter då detta altid ska bytas vid AC reprationer & de packningar som går åt för att göra jobbet
(denna sats är billigare än att köpa förångare & torkfilter löst !!!)
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.