Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Har hört att det är ett konstruktionsfel på 850:ins AC. Det ska visst vara ett rör som ligger i kondensvatten och som därför rostar. Man ska senare ha rättat till detta. Är det någon som vet något om detta? Särskilt skulle jag vilja veta fr o m vilken årsmodell problemet var löst, om detta stämmer.
jag har ingen aning, men i sådana fall så behöver du nog inte oroa dig. du har ju en -97a och då var det ganska mycket som hade ändrats :P
det har jag aldrig hörtalas om.
jag kan systemet utan & uinnan, fins ingenstans där rören ligger så dom kan bada i kondensvaten.
det är nog något som nån sa, til nån o nån annan hörde o sen är spekulationerna igång.

850 har en fläckt med kol, fläcktne har en kanal som kyler kolena, deta gör också att koldam följer med ut i ventilations stemet.
Efter fläckten sitter förångaren, & den är gjord i en aluminiumlegering, så koldamet fasnar på den.
ta deta ikombination med att cupefilter inte är standard, så gör detta att dam o björkpollen m.m. fasnar på förångaren.
sen tar vi det här med att förångaren blir blöt av kondens, då vi nu har dam på förångaren så binder det fukten o förångeren blir fuktig under en lång tid, detta gör koldamet kommer at "fräta" hål på förångaren.

köper man volvos service sats så ingår förutom ny förångare, även en strypning till kylkanaler för kolena så man minskar spridningen av koldam. för utom detta så ingår konvertering till cupefilter & cupefilter, nyt torkfilter då detta altid ska bytas vid AC reprationer & de packningar som går åt för att göra jobbet
(denna sats är billigare än att köpa förångare & torkfilter löst !!!)
Service Subaru XV

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/mot[…]

Vad har denna för funktion?

Pekar du på värmeskölden eller d[…]

"Limp home mode" ?

Risken finns att du har slut på Eolysmedel :[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]