Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 244
Har under sommaren bytt bromsok runt om, nya belägg i fram, var så gott som nya belägg i bak. Även nya handbromsbackar i bak. Givetvis även nya monteringsatser. Allt Biltema. Orginalskivor runt om, i bra skick utan repor. Var en liten rostkant längst ut på skivorna som jag slipade ner, går att känna litelite om man drar nageln över kanten. Inga vibrationer eller liknande i pedalen.

Jag bytte oken för att det var dåliga, i fram hade bromskolvsdamaskerna börjat krypa ur spåren vilket resulterade i att oken kärvade och beläggen låg på skivorna.

I går provkörde jag bilen, åkte ca 10 min i 50-60 och provade bromsarna lite försiktigt, kom till macken och luftade däcken. Körde därefter i ca 15 min runt 50, max 70, provade bromsarna lite då och då samt bromsade ordentligt ca 4-5 ggr för att kolla att abs:en fungerade.

Redan på macken efter 10 minuters körning tyckte jag framskivorna verkade lite varma. Verkar inte vara någon direkt anliggning när man provar att släppa handbroms eller kryper fram och sedan kopplar, den verkar rulla hyffsat lätt som den ska vad det verkar.

Hemma, efter 10 min i 50-60 till macken, och därefter 15 min i 50 och max 70 med lite inbromsningar är framskivorna riktigt varma! Testade att spotta litelite på skivorna i fram, bubblade bra i saliven som var förångad på ca 1 sekund.

Verkar uppenbarligen som att bromsarna ligger an i fram?? Vad göra?!? ?:-/

Grymt tacksam för alla tänkbara tips och funderingar!
Användarvisningsbild
av Nexus
har du kört och bromsat hårt så abs går in så blir skivorna riktigt varma. bara av normalkörning så brukar det knappt gå ta i skivan ens med handskar.
av 244
Hmm, okej, så du tror att det är i sin ordning? Som sagt, efter turen jag beskrev, som varken var lång eller gick fort så ångades dom små salivdropparna jag skickade på skivan bort på en knapp sekund.

Men det kanske alltså är i sin ordning tror du?? Kanske blir lite extra anliggning första milen när det är nya ok och belägg, som ska slitas in och slitas ner en aning?
av *pettson*
Hur var det nu då med inkörning av bromsbelägg... skivorna var ju begagnade men beläggen nya. Inte att rekommendera att ut o tvärnita precis. Stod det inte nånting på monteringsanvisningen?..
I övrigt lever dina bromsar på friktion. Friktion skapar just värme.. Så tempen var nog helt korrekt. Däremot inte din behandling av dom nya beläggen.
av 244
Körde som sagt en 10-15 min med massa små, små fina inbromsningar, luftade däcken, körde igen och ökade på efterhand. Men det är klart, kanske skulle väntat längre med hårdare belastning. Provade som sagt en handfull hårdare inbromsningar från runt 50 till abs:en precis började jobba.

Ska prova senare i veckan att ta en längre vända en sen kväll med lite trafik och köra ett mjukt fint inkörningspass, återkommer efter det. Tack så mycket får bra svar sålänge!
av 244
Tog en sväng idag, åkte ca 10 min i max 50 till macken med 2-3 lätta inbromsningar. Resultat, bakskivorna kalla, fram ca 45 grader, dvs behagligt varma.

15 min repa hem mest runt 50-70 med lite inbromsningar, resultat varma bromsskivor fram, satte man fingrarnas framsida(nagelsidan mot skivan) en i sekund så var man attans snabb att ta bort dom, dvs varma skivor.

Gissar att detta är i sin ordning, eller??
Prova att starta med kalla skivor och kör några km utan att bromsa. Leta upp en lämplig väg bara...
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]