Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av racso013
Hej.
Har ett märkligt fenomen med min volvo 855, har tidigare lagt in en tråd om det (volvo 855 glt stannar under gång).

För er som inte har sätt den tråden så är det såhär:
Min bil går utmärkt ibland, sedan stannar den precis som att man stänger av den, samtidigt som den dör så blir tempmätaren lustig och stiger fort över max i temp, sedan som ett flipperspel ner i botten, sen när man stänger av tändningen och på med den igen så stiger den fort till mitten på tempmätaren sedan som ett flipperspel upp i toppen o sedan ner igen, och den går inte starta under tiden mätaren gör så, sedan om man har tur så efter ett tag ( kan variera ibland efter 20 sec upp till 4-5timmar så går bilen att starta igen).
Det jag har gjort :
Har provat med ett helt nytt Bränslepumpsrelä när bilen inte gick att starta , ingen skillnad.
Bytt termostat då jag trodde att bilen blev för varm som mätaren visade.
Kopplade ur tempgivaren( ingen skillnad) Sitter det någon mer tempmätare ex på kylaren?
Har även bytt jordningar från batteriet till växellådan och till jordpunkten framför batteriet.(ingen skillnad)
Jag provade att spraya 5-56 på alla kontakter jag såg i motorrummet då gick bilen nästan en hel kväll, sedan kom fenomenet tillbaka.
Kan tilllägga att när den väl går att starta så tänds Lambda lampan som den ska, det gör den inte när den inte går att starta, har kollat kontakter till den och dom är okej.

Behöver hjälp om vad det kan va som är fel. Får panik på bilen..

Mvh Oscar
racso013 skrev:Hej.
Har ett märkligt fenomen med min volvo 855, har tidigare lagt in en tråd om det (volvo 855 glt stannar under gång).

För er som inte har sätt den tråden så är det såhär:
Min bil går utmärkt ibland, sedan stannar den precis som att man stänger av den, samtidigt som den dör så blir tempmätaren lustig och stiger fort över max i temp, sedan som ett flipperspel ner i botten, sen när man stänger av tändningen och på med den igen så stiger den fort till mitten på tempmätaren sedan som ett flipperspel upp i toppen o sedan ner igen, och den går inte starta under tiden mätaren gör så, sedan om man har tur så efter ett tag ( kan variera ibland efter 20 sec upp till 4-5timmar så går bilen att starta igen).
Det jag har gjort :
Har provat med ett helt nytt Bränslepumpsrelä när bilen inte gick att starta , ingen skillnad.
Bytt termostat då jag trodde att bilen blev för varm som mätaren visade.
Kopplade ur tempgivaren( ingen skillnad) Sitter det någon mer tempmätare ex på kylaren?
Har även bytt jordningar från batteriet till växellådan och till jordpunkten framför batteriet.(ingen skillnad)
Jag provade att spraya 5-56 på alla kontakter jag såg i motorrummet då gick bilen nästan en hel kväll, sedan kom fenomenet tillbaka.
Kan tilllägga att när den väl går att starta så tänds Lambda lampan som den ska, det gör den inte när den inte går att starta, har kollat kontakter till den och dom är okej.

Behöver hjälp om vad det kan va som är fel. Får panik på bilen..

Mvh Oscar
Skjønner godt din frustrasjon her,dette høres meget konstigt ut!!Håper noen kan hjelpe deg her snart!! :mrgreen: Men med all den teknologien i våre motorer nå for tiden er det ikke like enkelt og finne ut av problemene desverre!! ??:-/
Nej, för då får motorn fel bränsleblandning. jag grejade med min hur länge som helst innan jag kom på vad det var för fel. Den kunde gå hur bra som helst och sen bara gå skit dåligt eller bara stanna. Men fick samma fenomen med tempmätaren, då provade jag att byta givaren. Har gått sedan det.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]