Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
hur långt har du kommit då? sitter det inte ett metallband runt som man måste borra bort nitarna på?
av kungen_1
Grammse skrev:hur långt har du kommit då? sitter det inte ett metallband runt som man måste borra bort nitarna på?

nä sitter rakt ner i "lådan" utan någon låsning som 850in har vet inte hur de funkar
av Belsebubb
Hej! Chippa S70 är inte lätt. Har en S70 (2,5 L )årsmodell -00. Hade sett på flertal webbsidor och mailat till flera chiptrimningsföretag. Fick tag på en firma i Småland men som hade verkstäder över hela landet. Dom hade inga problem med detta tills jag nämnde motormodellen. När jag kontaktade Motor Nord här i Sundsvall så fick jag nobben. "Byt bil" Volvo med B5252-motor går inte att chippa. Väldigt få hk för så mycket arbete. Som grädde på moset så får du indikeringslampa för motorfel att lysa hela tiden. Är det någon som har annat tips att motortrimma en S70?
av *pettson*
Att chippa sugmotorer är ungefär som att tro på tomten tyvärr. Visst kan det ge några extra pållar på högvarv när man optimerar men det kan inte ge nåt markant. Motorn är fortfarande en sugmotor och man har fortfarande inte fått den att få in mera massa att förbränna. Det är det som gör turbomaskinerna så tacksamma, det som görs där är ju faktiskt att höja laddtrycket, samt att dom andra värdena såsom bränsle och tändning följer med. På så sätt minimeras riskerna samtidigt som laddet höjs.
Tycker man att jag har fel så är det bara att höra med närmaste rallyåkare vad han fått investerat i t.ex en volvo/evo motor för att få ut mera effekt. Där har man gjort flödet markant bättre och höjt motorvolymen.

Priserna ligger ungefär såhär om jag jämför en rödblock/evo på 300hk och en vitblock turbo 2,3 liter turbo på 300hk (nybyggnadskostnad).

Evo nybyggd ca 250.000kr (volvo evolution )sugmotor 300hk
B5234T = 50000 (volvo motor nyrenoverad plus steg 4)
Användarvisningsbild
av Nexus
men nu hanlade det faktiskt om en 2,5 Turbo som det finns många företag som chippar.
vilken årsmodel gäller det?
börja med lossa övre plaskkåpan runt boxen eller är så redan gjort?
av *pettson*
Grammse skrev:men nu hanlade det faktiskt om en 2,5 Turbo som det finns många företag som chippar.
vilken årsmodel gäller det?
börja med lossa övre plaskkåpan runt boxen eller är så redan gjort?

svaret var till belsebub.. Han hade B5252s...
Användarvisningsbild
av Nexus
:-)-) prata inte om evo jag får rysningar av välbehag 8)
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]