Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersone
Finns här någon som vet vilken spänning dieselpumpen i en v70 tdi-98 skall ha?
Har någon ett elschema till denna modell?

Anledningen till att jag frågar är att tjejen startade bilen, körde 500 m sen tvärdog den. Hmmm jag tänkte direkt att det har blivit nån ispropp i systemet så jag ställde in bilen i varmgarage över natten. Försökte starta bilen dagen efter men inget händer.

Har kollat alla säkringar och bytt dieselfilter.
Jag provat att tvinga in diesel i sprutet och då tänder motorn ett par varv så det är inget motorproblem, utan jag är tämligen säker på att matarpumpen har lagt av eller så är det ett elektriskt fel mot pumpen.

Jag har testat med spänningsprovare på alla kablar som ligger vid pumpen i bagageutrymmet, men får inga utslag (ja jag har kört startmotorn och testat samtidigt).

Nu är jag sugen på att provköra pumpen direkt på batteriet, men jag funderar på om den pumpen skall ha 12 volt eller om den går på nått klenare?

Vad jag förstår så är denna modell självluftande men om detta inte fungerar hur luftar man den manuellt?

Tacksam för svar.
av alan
Jag har en 97 och den är sälvluftande, fick sopa torsk men det vara bara att fylla upp och vrida på nyckeln ett tag.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns ingen elektrisk förpump, mekanisk matarpump i insprutningspumpen.

kläm returen vid bränslefiltret och öppna luftskruven och blås i påfyllningsröret med tryckluft lite försiktigt. öppna kranen i botten på filtret och tappa ur kondensvatten.
av andersone
Tack för tipset men jag vart så j***a trött på aset så jag bogserade det till en riktig mekaniker.
av alan
Tyvärr har jag samm aproblem som ni har, jag har läst alla trådar jag hittat men det enda jag har hittat är att den kanske är en temp givare. Är det någon som vet hur man kan kolla om givaren fungerar som den ska? Eller andra förslag på vad den kan vara för fel, har kollat bränslepumpen och alla bränsle filter.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]