Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lainan
Hejhej alla, har en 855 t5 ifrån 94, som jag får ut felkod 2-3-2 i sockel A2 på. Detta översätts till:
2-3-1 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid undregräns (för fet)
När felkoden ligger i styrsystemet får jag ett högt tomgångsvarv, men när jag släcker felkoden så går den ner till de vanliga (800-900varv). Motorn är också segare än vanligt att gå ner till det förhöjda tomgångsvarvet som nu ligger på ungefär 1100 varv.
Kan detta fenomen höra ihop med felkoden jag får ut?, och isåfall hur ska jag vara säker på att det är just lambdasonden som behöver bytas?
När jag raderat felkoden dröjjer det inte längre än 1-3 mil för den att komma tbx.

Tacksam för hur många tips som helt om detta ämne..

Mvh Linus
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Felkodsinformation 2–3–1, 2–3–2

Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle–/luftblandningen i tomgång– respektive dellast–området. Om bränsle–/luftblandningen avviker från λ=1 kommer integratorn att kompensera detta genom att justera insprutningstiden så att λ=1 uppnås. När integratorn gör en justering måste adaptionen justera integratorns mittläge. När adaptionen måste justera näst intill maximalt kommer felkod 2–3–2 (tomgångsområdet – 0,48 ms – + 0,40 ms) eller felkod 2–3–1(dellastområdet 0,773 – 1,227) och statusmeddelande Övre gräns (mager bränsle–/luftblandning) eller Undre gräns (fet bränsle–/luftblandning) att sättas.

Felorsak:
Övre gräns:
-Defekt luftmassmätare.
-Lågt bränsletryck.
-Luftläckage.
-Felaktiga givarsignaler.
Undre gräns:
-Defekt luftmassmätare.
-Luftläckage.
-Högt bränsletryck.
-Läckande insprutningsventiler.
-Läckande EVAP–system.