Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Goddag på er!

Har skrivit följande i ett annat bilforum men vill gärna ha mer svar å feedback då jag inte är så duktig på detta område.

När jag å sambon skulle åka iväg idag så tvärnitade bilen. Skulle backa ur garaget men det gick inte. Körde fram 20cm, inga problem. Backade 20cm igen och sedan tvärstopp.
Har lyft upp bilen och det är vänster bak som kärvar.

Började plocka ur bromsklossarna och den yttre klossen satt fast som fasen! Det gick å vika den mot och bort från bromskolven men det gick inte rubba den i sidled för att kunna dra ut den. Dessutom var den kryssliknande fjädern sönder/av i ena änden. Tog 1 timma med bändande och dyligt för att få loss den ena bromsklossen.
Snurrade på hjulen men det skrapade och hjulet fastnar igen.
Handbromsen som strular igen då. Då har alltså bromsbackarna släppt igen för 3e gången på 3år.
Måste verkligen ha haft tur att bromsbackarna inte kilat fast under färd för detta måste jag ha kört med länge misstänker jag..

1. Har Volvo verligen problem med sina bromsbackar? Varför blir det såhär?
Ny bromsbackar blir på Biltema denna gången istället för Volvo orginal.

2. Bromsskivan ser jäkligt repig ut på utsidan bara... Bör jag byta den eller är det lugnt å köra vidare med den? Bromsklossen var inte så farligt sliten och hade inga djupa repor i sig.
Är det oftast smuts, grus osv som gör en bromsskiva så repig?
Bild
Användarvisningsbild
av jojjevg
Samma problem hade jag med min gammal bil fast inte så många repor.
Hade köpt brombelägg Myntex från mekonomen.Antaglingen blir det från bromsbelägget för det kan hända att dess blandning på visa punkter kan vara hårdare en bromsskivas yta. Detta försvan efter ett tag när jag bytade till greenstaff belägg.
av *pettson*
Skivan på bilden är slut.. När man byter skivor så byter man ALLTID

*Monterings sats
*bromsklossar
*Handbromsbackar (om det är bak)
av timebandit
*pettson* skrev:Skivan på bilden är slut.. När man byter skivor så byter man ALLTID

*Monterings sats
*bromsklossar
*Handbromsbackar (om det är bak)
Tja, alltid å alltid. Beror väl ändå på skicket på prylarna.

Bytte iaf handbromsbacken på vänster bak och kan säga att belägget hade släppt helt och kilat fast sig fint. Lyckades ställa in handbromsen enkelt efter Haynesboken.
Tänker nog byta på höger sida också så vet jag att båda är fina trots att dem byttes för lite mer än 1 år sedan.

@Pettson: Hade en diskution på jobbet idag ang. handbromsen om hur den fungerar osv. Kolegan säger att en helt ny bromback på ena sidan och en sliten gammal på andra sidan inte märks av alls sålänge friktionen är bra. Även säger han att det inte spelar någon roll hur jag spänner upp handbromsen i kupén för att vajrarna typ glider och fördelar bromskraft på sidorna.
Hoppas du förstår vad jag menar...
Vad har du att säga om detta? För jag vet inte själv exakt hur det fungerar men tycker det låter väldigt konstigt.
av *pettson*
1/ ny på en sida och inkörd på andra. Du får inte samma friktion.. Du kan inte heller justera dom lika. Men visst är det möjligt att åka med.
2/ Vajrarna har förvisso en balansmekanism på handbromspaken men den kompenserar inte vadsomhelst.. Bäst är att få den att ta så rakt som möjligt. Annars kommer ett hjul att ta före det andra sålänge du inte maxdrar handbromsen i ett ryck.
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Design och hållf. klart. Nyansval & till[…]

Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]