Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoTurbo
Hallo..

Skal montere dump ventil på bilen min, ettervært. Men har noen spørsmål om hvordan jeg skal montere den.

Her har jeg ringet rundt med rødt, kan jeg montere dumpventilen her?
Bild
Da må jeg også kjøpe en T-kobling som erstatter den rør biten som jeg kutter i det sorte røret der.?
Bild
Men hvordan fester jeg dumpventilen til T-stykket??

Håper på rask svar:) :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja, det går att skarva in sig på det röret där du markerat. Men det är kort bit där så det är nästa enklast att skaffa ett T i metall och kaparöret i änden mot slangen från ic:n istället och sen bara ha en stump rak slang mellan T'et och plaströret. Men det går ju även bra att kapa röret som kommer från turbon och sätta den där med.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
795:- kostar dem här om man kollar hos xtremt.se. Men är man lite finulig så kan man ha tur och på lokala vvs-firman hitta en liknande men fulare lösning. nu kommer jag inte ihåg vad dem heter på fackspråk, men det finns en klämma man derar fast över rör som har ett litet påstick.
av Commando
Hade en 240 TIC -84 en gång i tiden. Där var det minsann inte många slangar. Men att titta ned under huven på min 855 T5R -96 går mig helt förvirrad. Det är jue en jäkla massa skitiga slangar av olika dimensioner. Hur jag än läser trådarna ang dumpventil så får jag inte mina frågor besvarade.
Behöver jag ett dumplock? I så fall vilket. (enda jag vet är att turbon heter 16T)
Sitter det någon form av överströmningsventil original? Ska den pluggas? Vart?
Vill inte ha en plastkoppling för 500:-, men hellre byta ut plasttryckröret mot alu och t-stycke & ev siliconstumpar. Men vad katten behöver jag för delar...?
Om jag monterar en hybriddump, vart ska ska skiten kopplas in?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Commando skrev:Behöver jag ett dumplock? I så fall vilket. (enda jag vet är att turbon heter 16T)
Sitter det någon form av överströmningsventil original? Ska den pluggas? Vart?
Vill inte ha en plastkoppling för 500:-, men hellre byta ut plasttryckröret mot alu och t-stycke & ev siliconstumpar. Men vad katten behöver jag för delar...?
Om jag monterar en hybriddump, vart ska ska skiten kopplas in?
Man kan skippa dumplocket om man är snål, koppla slangen som går till original avlastningsventil till uttaget på kompressorhuset. Locket ska va till en mitsubishi turbo. Locket använd för att plugga original avlastningsventil. Du behöver ett t-kots i rätt dimension samt en slangstump. Det är ju bara att kapa bort en bit avplaströret så att t-et får plats. Returen om man vill återcirkulera ska ju kopplas in på inloppsröret, och det lär i såna fall göras om med ett uttag för det.
av Commando
Tusen tack för det Marlboroman, jag tror faktiskt att jag fattar.
Bild
Luftfilter 890:-, AEM Dryflow 9", 77mm, Collex styling
Bild
Distansring 29,90:-, 76-70mm, Biltema
Bild
Hybriddump 790:-, 25mm med vacuumslang & nipplar, Collex styling
Bild
Dumplock 79:-, Mistsubishi, Ride tech .se
Bild
Silikonslang t-koppling 185:-, 57 + 25mm, do88.se
Bild
Pysventil med laddtrycksklocka 399:-, + monteringsdetaljer, Ride tech .se

Om dumpen inte funkar som "öppen" så kopplar jag in en retur efter LMM med vilken 25mm slang & nippel som helst, om jag har förstått det hela rätt?

Tänk vad gött det vore om det fanns en "guide" hur man drog om trycksidan men ny IC, rör, slangar etc... Grövare dim men som passar...
Kan passa på att fråga om det funkar att ha Biltemas catchtank mellan motorkåpan / luftburken & vart sätter man vevhusfiltret samt halddim på detta?

Skulle dessa grejorna passa bra ihop? Tryckröret av plast verkar ha en ytterdiameter på 56mm...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Till att börja med: pysvebtiler är billiga - vevstakar är dyra. Original vevstakar är klena, och med pys så får man mer tryck på lägre varv vilket är en definitiv stak-dödare. De går att klara sig om man har tur och förstånd. Men det kan lika gärna sluta med att det blir dyrt.

ang inkopplingen av återcirkuleringen så är du inne på helr rätt spår.

Att dra om rören är ingen direkt raketforskning om man inte bygger frontmonterad intercooler. Och grövre rör? Mja, om du inte har väldiga trimplaner så finns det inte så stor ide med grövre rör. Däremot rör med färre böjar är en ide.

Personligen skippar jag catchtank ovh såna saker, för kör man med öppen vevhusventilation så dels får man besiktningsproblem, det ryker, för att inte tala om lukten....
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]