Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bert945
Hej om nån kan ge mig tips så är jag tacksam
min ecc inuti bilen fungerar alla fläktar drar igång för fullt med rattknappen i "auto"
med termostatvreden på blått och när jag kollar efter vid ac kompressorn så löper bara den yttre skivan den inre står still men går att rulla runt för hand "motorn på tomgång o jag ser att ac yttre där remmen löper snurrar men inte den i mitten står still "med motorn avstäng kollade jag o det går att vrida den inre ringen på ac kompressorn utan nåt motstånd" har ni nåt tips vad fel som kan finnas ? har kollat jordanslutningarna ?

samt så har jag haft bilen i ca 4 månader o läser i forumet ,Att min bil är likadan som andra 850 med tomgångsproblematiken"

är nöjd med bilen men finns mycket extra utrustning som ja inte vet om det fungerar eller inte
men börjar o reda ut detta med ac drivningen ?
Användarvisningsbild
av js1
Det vanligaste är att gasen är slut pga läckage.
bert850 skrev:Hej om nån kan ge mig tips så är jag tacksam
min ecc inuti bilen fungerar alla fläktar drar igång för fullt med rattknappen i "auto"
med termostatvreden på blått och när jag kollar efter vid ac kompressorn så löper bara den yttre skivan den inre står still men går att rulla runt för hand "motorn på tomgång o jag ser att ac yttre där remmen löper snurrar men inte den i mitten står still "med motorn avstäng kollade jag o det går att vrida den inre ringen på ac kompressorn utan nåt motstånd" har ni nåt tips vad fel som kan finnas ? har kollat jordanslutningarna ?

samt så har jag haft bilen i ca 4 månader o läser i forumet ,Att min bil är likadan som andra 850 med tomgångsproblematiken"

är nöjd med bilen men finns mycket extra utrustning som ja inte vet om det fungerar eller inte
men börjar o reda ut detta med ac drivningen ?
Rätt vanligt att evaporatorn oxiderar sönder efter 5-10 år.
Tyvärr sällan värt och laga om du inte känner att du har tid i överflöd, räkna med minst en heldag i garaget.

/marcus
Användarvisningsbild
av leiwi
om det är en 850 vi talar om så är två fel väldigt förekommande
dels finns det en mini fläkt under taklädseln på vänster sida ( ovan vänsterdörren) dels ett fel som gäller samtliga modeller och det är som flera tidigare sagt ,för stort spel i magnetkopplingen, för att ytterligare
göra det svårare att konstatera felet så är det ochkså så att torkfiltret brukar rosta sönder med läckage av köldmedium som resultat.
Det finns många "AC reparatörer" som erbjuder gratis felsökning , du kanske skall börja där
Jag fann ledtråd via en bild på "bildelsbasen hittade rätt kablage" så nu funkar kompressorn
ha det bra o tack för alla tips?
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]