Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej
Har införskaffat en 855-97.
Den går bra i övrigt, förutom lite knack i vakumpump (?) men det är ganska vanligt har jag förstått.
Dock så är den svårstartad utan motorvärmare. Glödtråden i instrumentet lyser inte vid start, jag tolkar det som att den inte glöder något.
Med värmaren inkopplad nån timme startar den direkt. Inga problem med varmstarter.

Att dömma av det hostande startförloppet får jag känslan av att den startar enbart på komp.

Var hittar jag givaren som avgör om motorn skall glödas. Har sett andra tips om hur jag skall felsöka här på forumet, men var lokaliserar jag givaren?

Tacksam för svar.

// Andreas
av blueride
Udenius skrev:Hej
Har införskaffat en 855-97.
Den går bra i övrigt, förutom lite knack i vakumpump (?) men det är ganska vanligt har jag förstått.
Dock så är den svårstartad utan motorvärmare. Glödtråden i instrumentet lyser inte vid start, jag tolkar det som att den inte glöder något.
Med värmaren inkopplad nån timme startar den direkt. Inga problem med varmstarter.

Att dömma av det hostande startförloppet får jag känslan av att den startar enbart på komp.

Var hittar jag givaren som avgör om motorn skall glödas. Har sett andra tips om hur jag skall felsöka här på forumet, men var lokaliserar jag givaren?

Tacksam för svar.

// Andreas
hej, har för mig att den bara glöder om det är under +5 grader, ingen glödning så här års alltså.
Du hittar en bamsesäkring långt fram i motorrummet på styrbord sida som brukar kunna vara oxiderad vid infästningen (skruvad). Men som sagt går det ingen ström genom den på sommarn i vanliga fall.

Kan vara värt att kolla pumpinställningen oxå, räkna med 500 sek och uppåt beroende på mek.

/marcus

Lycka till /marcus
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]