Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Suomela
När det är fuktigt eller regnar ute, så immar fram\vindrutan igen, vad ja måste göra är att skruva på värmen, samt ändra reglaget till rutan, för att det inte ska imma igen, någon som har några tips på vad som kan lösa detta?

Har klimatanläggning om det spelar någon roll...

kan det vara kupéfiltret som behöver bytas?

mvh
suomela
av *pettson*
Fungerar AC:n? Systemet är baserat på att AC:n fungerar och avfuktar luften innan den träffar rutan. Alternativ två är ett läckage i värmepaketet. Det ger också ånga, dock blir den klibbig och den smakar sött om man provar.
av *pettson*
Suomela skrev:OM klimatanläggningen fungerar, ptja.. de blir ju kallt om ja vrider den till kallt...
Om det är läckage i värmepaketet borde jag inte efter längre tid märka det i expantionskärlet? att det blivit mindre nivå? hmm......
Tja blir det kallt har du avfuktning som tänkt. Visst blir det mindre nivå i expansionskärlet vid glykolläckage. Men det räcker med 10 droppar för att imma på fint på din ruta. Men SMAKA på imman. Smakar imman sött, då pratar vi glykol. Smakar det inget är det vatten. Och jag behöver inte säga att trafikfilm på vindrutan samlar fukt så att imma som skulle kommit och gått på en sekund, sitter kvar i minuter.
Du får sluta flåsa i bilen. :wink:

Har du alltid AC igång?
Har oftast AC:n igång, som idag när de va ganska hög luftfuktighet ute imorse, så åkte jag en tur 2 mil o sen tillbaks för att skjussa sambon till jobbet... så immade fan hela bilen igen :) och varför går det inte slå av AC:n till OFF, när man vrider reglaget till vindrutan? :S aja.... får väl felsöka nångång nästa år, ställer av bilen snart :)

Till pettsson:

Imman smakade SKIT, ingen söt-smak där inte......
svaret på varför det inte går slå av ac:n till rutan fanns i Pettsons inlägg
Systemet är baserat på att AC:n fungerar och avfuktar luften innan den träffar rutan
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]