- sön 09 aug 2009, 16:27
#310744
Lånar tråden lite till om det går bra :)

I sänkfjädern hamnar stötdämparen helt centrerad. Borde ha upptäckts vid första montering för ganska många år sedan, men då jag själv inte var speciellt inblandad i det jobbet så.... Antingen fick jag fel fjädrar (inte troligt, för de passar ju i de avsedda spåren) eller avsiktligt konstruerad så att marginalerna är nära nog 0. Ja Ja, får väl leva med det till nästa fjäderbyte och det ser ändå ut som att fjäderbenen behöver bytas inom något år eller så. Men lite irriterande är det ändå, men nu vet jag ju vad det beror på. Som sagt, tack för tipset pettson
-)
*pettson* skrev:Kika gärna på en bild ifrån bildelsbasen eller laga på ett fjäderben så ser du tydligt att fjäderbenet inte löper igenom centrum.Efter mycket letande hittade jag original-fjärdrarna och la upp en på garage-golvet och ja, man behöver inte vara speciellt skarpsynt för att se det, men i mina ögon borde det vara omöjligt att få ihop fel för det finns ju inget vänster/höger-specifikt och skillnaden på vad som är upp och ner är så stor att t.o.m. jag ser det. Det var c:a ett år sedan jag bytte fjädersäten, så minnet var inte så färskt som jag trodde, men efter att ha demonterat ett fjäderben kunde jag konstatera att allt satt som det skulle i spåren både uppe och nere, MEN när jag jämförde fjädrarna med varandra kan man ju ana varför det blir lite skrap ibland:

I sänkfjädern hamnar stötdämparen helt centrerad. Borde ha upptäckts vid första montering för ganska många år sedan, men då jag själv inte var speciellt inblandad i det jobbet så.... Antingen fick jag fel fjädrar (inte troligt, för de passar ju i de avsedda spåren) eller avsiktligt konstruerad så att marginalerna är nära nog 0. Ja Ja, får väl leva med det till nästa fjäderbyte och det ser ändå ut som att fjäderbenen behöver bytas inom något år eller så. Men lite irriterande är det ändå, men nu vet jag ju vad det beror på. Som sagt, tack för tipset pettson
