Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabbisen
Hej Alla!
Vi har precis blivit lyckliga ägare till en V70XC från -99.
Hos bilhandlaren upptäckte jag att det ska göras en 18000mila service som de lovade att utföra.
Nu blev jag nyfiken på vad som ska göras då.
Jag hittade info på denna sidan om det. MEN vad gör man på kommande servicar??
Är 18000mila servicen en "stor" service jämfört med de andra?
Trodde det skulle vara hur enkelt som helst att hitta ett schema där det stod ex.
16500 mil olja, tändstift m.m..m..
18000 mil blaha blaha blaha
19500 mil bla bla bla

ja ni fattar...
Men förklara för mig ni som kan eller har en service bok framför er.
18000mil vad ingår, samt service före och efter.
Tacksam för hjälpen!
Användarvisningsbild
av goransson89
har för mig att det är 18000mils intervall på kamremsbyte, alltså ska kamremmen bytas vid 18000mils servicen. tror vevhusventilation ska rengöras också? Inte riktigt säkert. Men annars är en service inte så stort ingrepp. byte olja+filter, luftfilter, bränslefilter sen gör man väl inte så jävla mycket mer förutom att kolla över bilen i övrigt =)
Användarvisningsbild
av Nexus
är det manuell eller automat? schema har du delvis i din servicebok,16500 är rembyte,18000 är stift +ev cupefilter samt så bör nog även bromsvätskan bytas. Är det Automat så skulle jag vilja ha lådan spolad.Men servar de som sålt bilen så blir det nog bara "fuska till en snabb service"
om din bil nu har 1500 mila intervall???
av Gabbisen
Hmm kamremmen är bytt vid 16000 så det är lugnt på den fronten.
Vi ska hämta bilen i morgon och jag påpekade att det var dags för service så det lovade de ha fixat. Detta är hos en Nissan bilhandlare.
Jo det är en automatare.
Det hade varit bra att vetat detaljerna för då hade man kunnat påpeka vad som gäller när vi hämtar bilen i morgon... =)
Användarvisningsbild
av Nexus
är det 1500 intervall så ska stiften bytas. de byts var 6000 mil. är luft och cupefilter frächa så behövs de ju inte bytas men annars ska de bytas på en stor service som 18000 mil är.
Sen hade jag krävt få lådan spolad för att försöka på bästa sätt eleminera framtida problem.
Kan de inte så lämna till volvo och få det gjort. Finns ingen intervall på bytet men rekomenderas på taxi och bilar som drar tungt.
Hoppas ni har testat bilen ordentligt,strul med AWD systemet kostar flis.
av Gabbisen
Tack för tipsen.
Nja testat bilen normalt vill jag väl säga. Känns fin och jämn att köra. Hur yttrar sig "problemen" med AWD? Kan vara bra att veta vad man ska vara observant på.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]