Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stanze
Nu har biltrasa börja å krångla....Suck! ...En dag för några veckor sedan så tändes felkodslampan i bilen som är en V70-00 2.4.
Läste ur felkoden som visade att det är fel på främre lambdasonden.Okej....släckte lampan och så gick det att köra till jobbet,parkerade gick
in och gjorde mina 8 timmar och ut och starta bilen,körde väl i ca 3 min så tändes lamapan igen.Samma felkod...fel på främre lambda.
Släckte den igen...samma sak igen...Nu är frågan om det är lambdan eller nåt annat...har kollat lite efter nån trasig slang men inte hittat nån.
Har inga andra felkoder och bilen går bra....det är det som jag tycker är konstigt att jag märker ju inget,bilen går hur bra som helst...
Borde man inte märka nåt om lambdan är trasig??Och varför går det att köra ett tag innan felkoden kommer,vore den trasig skulle väl lampan
tändas direkt??
av stanze
nää...den har jag mätt upp...ska vara hel.Felkoden visar att det är fel på signalen.P0130.
av *pettson*
Att man kan köra ett tag beror på att den kopplas in efter några minuter som först..
av Nickname
Ursäkta att jag kapar en gammal tråd, men om värmningen är trasig, är det bara att byta hela lambdasonden då?
Har hört att det kan vara rätt jobbigt då den kan sitta som satan... Någon som har något tips för att underlätta?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, byta sond gäller.

Det finns hylsor som är till för lambdasonder. Jag tog en titt på Biltema, men den dom hade såg lite klen ut. Bara 3/8"-fäste, men vill ha 1/2" när en sond sitter FAST. Men ska man ändå byta kan man ju klippa kabeln eller till och med kapa sonden för att komma åt med vanliga verktyg...
Kopparfett (på gängan, ingen annanstans) och försiktig åtdragning när den nya ska dit!
av Nickname
Ok, tack!

Jag har tänkt på att klippa kabeln för att kunna få på en ringnyckel, men funderar lite på vad som händer om man ändå inte får loss den... Går den att köra då eller står man där sen?...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Är sonden kass, så är det skit samma... Men kapa uppe vid kontaktstycket så kan du i värsta fall skarva...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Är sonden kass, så är det skit samma... Men kapa uppe vid kontaktstycket så kan du i värsta fall skarva...
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]