Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ismaho
Hej!
Jag har strul med automatlådan på min 850 -94.
Har bytt Startspärren/växelläges väljar kontakten. Då slocknade den blinkande pilen i instrumentpanelen! :)
Men lådan funkade inte korrekt efter det heller. Efter tips från Volvo att jag skulle byta olja och skölja lådan så gjorde jag det också.
Lådan funkade perfekt ett tag. Men nu krånglar den igen men bara när den blir varm, efter c.a 20-25 minuters körning. Då plötsligt lägger den i 2.ans växel och efter ett tag slutar den driva helt.
Men om jag låter bilen vara avstängd i c.a 1 minut med tändningen avslagen så funkar lådan igen och man kan köra några kilometer sedan är det samma sak igen.

Kan också säga att oljan var rejält skitig och luktade väldigt illa.
Nu har jag gjort 3 oljebyten på lådan och oljan ser fin och ren ut igen men problemet kvarstår. Lådan funkar i c.a 20-25 minuter.
När jag läser felkod på sockel A1 så får jag en felod som heter 3-2-3 och enligt felkoderna här på forumet så betyder det något om en miljölampa.

Blir inte riktigt klok på detta! Kan någon vänlig själ bistå med lite hjälp?
Mvh
Ismo
av *pettson*
Kom ihåg att även om det förekommer samma felkod på två olika ställen i bilen så betyder dom aldrig detsamma.

Felkodsinformation 3–2–3

Villkor

Styrenheten beräknar förhållandet mellan ingående varvtal till momentomvandlaren (motorns varvtal) och varvtalet i växellådan efter momentomvandlaren. Om styrenheten registrerar en skillnad mellan varvtalen på mer än 100 rpm, trots att lock–up är aktiverad, sätts felkod 3–2–3.

Ersättningsvärde
Styrenhet GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion.
Styrenhet GRUPP II:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode I" har trätt i funktion.

Felorsak
-Kontaktresistans i anslutningar
-Mekaniska fel i växellådan.

Felsymptom
-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan
-Ingen lock–up funktion
-Mekaniska fel brukar visa sig genom någon form av oljud eller annat tydligt mekaniskt funktionsfel.
av ismaho
Jag hör inga missljud från lådan inte ens när den börjar krångla.
Min fundering är, kan det vara så att oljekylaren är igensatt eller liknande så att växellådan blir för varm?
Eftersom problemet uppstår endast efter 20-25 minuters körning. Kall fungerar lådan och växlar mjukt och fint!
Måste startspärren justeras in på något vis när man har bytt ut den? Jag såg att den hade ovala hål som om man kunde justera den. Hur gör man det i så fall?
Mvh
Ismo
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]