Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en v70-98 glt som strulat mycket det sista, har en motor elektroniklampa som tänds lite då och då, men det senaste problemet är att när jag kör så går ECC:n
ungefär 10 sek. sen klickar det till i den och den slår ifrån och sen slår den till igen efter ungefär lika lång tid, nån som har nåt tips. Tycker att den kyler hyfsat ändå.
Orkar inte med bilen snart, har varit inne sju ggr för motorelektroniklampan och bytt både lmm och främre lambdasond men den tänds ändå och verkstan kan inte fixa det, kan katalysatorn vara kass så att den inte renar hela tiden? den ger nån felkod om fär höga avgasvärden vid tomgång....
Alla tips är guld värda.
Mvh. bear
Hej,

Varit inne och kollat felkoder för första ggn efter lambda byte, nu ger den felkoder:
EFI-448
EFI-446
EFI-442
Alla dessa ska tydligen hänga ihop med sekundär luftpump.... så nu ska de kolla den om två veckor....
Nu har jag varit inne åtta ggr för den jäkla Motorelektronik lampan, hoppas att det finns ett slut på eländet..
Hört talas om dessa koder Pettsson?
Mvh Bear
bear skrev:Hej!

Har en v70-98 glt som strulat mycket det sista, har en motor elektroniklampa som tänds lite då och då, men det senaste problemet är att när jag kör så går ECC:n
ungefär 10 sek. sen klickar det till i den och den slår ifrån och sen slår den till igen efter ungefär lika lång tid, nån som har nåt tips. Tycker att den kyler hyfsat ändå.
Orkar inte med bilen snart, har varit inne sju ggr för motorelektroniklampan och bytt både lmm och främre lambdasond men den tänds ändå och verkstan kan inte fixa det, kan katalysatorn vara kass så att den inte renar hela tiden? den ger nån felkod om fär höga avgasvärden vid tomgång....
Alla tips är guld värda.
Mvh. bear
Syrrans V70 -98 hade liknande symptom på ECC-anläggningen. Även grannen råkade ut för detta på sin S70. I båda fallen visade det sig vara magnetkopplingen som behövde åtgärdas. Hos närmaste Volvoverkstad skulle det bli dyrt. Dock hade vi turen, tack vare grannen, att få reda på en gubbe av den gamla skolan som har vett att åtgärda det som är fel och inte bara byter ut "allt". Efter injustering så fungerar nu ECC´n i båda bilarna utan anmärkning.

Mvh:
Thomas
Det finns ett stort relä som styr luftpumpen. Dom kan ta in fukt och spöka till det. Mitt var kass och tände motorlampan. Kan va värt och kolla upp.
Kan va nån spricka i en vakuumslang så den drar tjuvluft ibland. En bekant hade det felet på sin Audi. Märkesverkstan ville byta halva bilen men verkstan "på hörnet"¨fixade biffen för nån hundring.

Ang ECC:n kanske du börjar få lite gas i systemet. Det yttrar sig som du beskriver. Du får en viss kyleffekt men inte max.
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]