Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu i dessa soliga tider börjar man bli sugen att ha en fungerande kylanläggning igen.

Har en ECC anläggning som inte har fungerat på flera år.
Föregående ägare gjorde en felsökning och då konstaterades att allt mer eller mindre var slut.
Kompressor måste schimsas, kondensor läcker, evapurator( förångare) läcker
och torkfilteret måste bytas.
Dom har använt spårmedel för att hitta läckorna.
Min fråga är egentligen, går det verkligen att se med hjälp av spårmedlet att evapuratorn läcker. Är inte den ganska väl inkappslad så att det är svårt att se läckaget.
Tänkte bara om ac firman som gjorde felsökningen drog till med detta också
för säkerhets skull så att säga (och för att kunna fakturera lite mera).

Har en annan kompressor som skall fungera och har rätt avstånd scihmsat på magnetkopplingen, ca. 0.45mm. har jag för mig .

Jag tänkte eventuellt göra följande. Byta kompressorn, byta kondensor och fylla på systemeten själv med gas och se vad som händer. Tänkte inte byta torkfiltret i detta skede.
Om nu evapuratorn läcker och den måste bytas så måstre man väl i alla fall byta torkfiltret eller...

Trycker man på påfyllningsventilen så pyser det till och det kommer lite spårmedel. Det tyder väl på att systemet inte är helt tomt eller..

Någon som bytt kompressor och kondensor? Verkar lite halvtrångt att komma åt kompressorn och för all del även torkfiltret och kondensorn för att inte tala om förångaren. Vill därför vänta med förångaren om det är möjligt.
Någon som har bra tips var man kan köpa kondensor så billigt som möjligt.
av *pettson*
Förångaren är busenkel att se om den läcker. OCH DEN BRUKAR LÄCKA. Man drar ur fläktmotståndet/transistorstyrningen ur fläktkanalen och sen kikar man in. för ac killens del så sniffade han in där med.
När du ska göra iordning ett system så gör det ordentligt. Byt orificestrypningen/filtret, byt torkfiltret förångaren och schimsa eller byt kompressorn.
Men strunta inte i nånting av det dom angett. Det slutar ALLTID med att du får göra om hela skiten igen. Köper du sakerna löst så måste dom inte kosta multum jämfört med en firma. Ett tips är att du håller pejl på vad det innebär att byta en förångare om du inte har det. Är du lite ovan är det runt 1½ dags arbete. Det är runt 1 dags arbete (8timmar) för en vanlig ac firma.
Första bilden på min hemsida (index sidan) är ett förångarbyte i en V70.

Här är när en kille gör det i en annan 850.
http://www.pettsson.com/Fotoalbum/Repar ... index.html
ja förångaren går att se & det är ett vanligt fel (köp volvos repsats, den är billigare än lösa delar!)

torkgiltret är ett båste att byta, då systmet stått öppet länge, så det komer du inte undan )men det ingår ju i volvos repsats)
kondensorn var dålig på deförsta årsmodellerna o en bit upp, men sen ändra man matrialtjockleken o de som bytt kondensor har fått en bättre.

kompressor köper man inte på skroten, då den snabbt tar stryk av den miljön !!!

har kompressorn skurit så bör du byte orifice.

(sen kan det altid bli fler saker då ett system inte mår bra av att stå tomt!)

slangen melan kompressor & kondensor är en annan vanlig sak, så den kanske bör bytas i bara farten (sen har du slangen mellan torkfilter & kompresor som kan vara svår att få bort, o kanske behöver bytas av den anledningen)
[quote="CarMan"]ja förångaren går att se & det är ett vanligt fel (köp volvos repsats, den är billigare än lösa delar!)

Vad innehåller en repsats och ca pris, vet du det.
Mackansglt skrev:
CarMan skrev:ja förångaren går att se & det är ett vanligt fel (köp volvos repsats, den är billigare än lösa delar!)

Vad innehåller en repsats och ca pris, vet du det.
vet inte priset, bara at den är mycket prisvärd.

den innehåler:
förångare
torkfilter
cupefilterhållare
cupefilter
modifiering för fläckt kylningen ( huvudfelet är att dam från fläcktens kol hamnar på förångaren, o detta åtgärdar problemet)
alla o-ringa för att byta dessa delar
Har nu kollat lite priser på torkfilter, kondensor och förångare.
Har kollat på Mekonomen, Meca och Autoexpertens webb sidor.
Det är ganska stora prisskillnader. Såg att även Biltema har kondensor.

Det billigaste för ovanstående 3 komponenter blir att köpa kondensor från Biltema, torkfilter på Meca och förångaren på Mekonomen. Det skall väl funka tillsammans även om dom kommer från olika leverantörer. Slutsumman för dessa saker blir ca. 3400 kr.
Den största prisskillnaden ligger på kondensorn som hos Biltema kostar 899 kr
och på dom andra ställena från ca 1800 kr och uppåt.
Någon som har erfarenhet av Biltema kondensor?

Har även kollat på tyska Ebay. Hittade alla 3 komponenterna hos samma firma för ca. 3300 kr innan frakt så det blir ju ingen förtjänst.
Förslag på någon annan firma som säljer billiga AC saker.
av tomme
Fattar inte varför du skall köpa en massa grejjor? verkar ju på din beskrivning att du i alla fall har ett visst tryck kvar i systemet om det pyser när du trycker på skraderventilen!
jag skulle i alla fall bara testa att fylla upp systemet till en början och hoppas på det bästa!
tomme skrev:Fattar inte varför du skall köpa en massa grejjor? verkar ju på din beskrivning att du i alla fall har ett visst tryck kvar i systemet om det pyser när du trycker på skraderventilen!
jag skulle i alla fall bara testa att fylla upp systemet till en början och hoppas på det bästa!
Som sagt, tidigare ägare fyllde upp systemet och efter ca. 2 månader var det mer eller mindre tomt. Han gjorde då en felsökning hos Avantia AC Center och då konstaterades att kondensorn läckte, förångaren läckte, kompressorn måste schimsas och torkfiltret bytas.
Har mätt avst. på magnetkopplingen på min nuvarande kompressor och det är ca. 1,2 mm. Den måste altså schimsas eller bytas. Har en annan kompressor som skall fungera enl. uppgift och med rätt avs. på magnet kopplingen.

Har kollat lite mer priser och hittade ytterliggare en firma som har bra priser,
speciellt på förångaren och torkfiltret. Här http://www.celer.se/QuickWebOne.asp?pano=0
Vet bara inte om momsen är inräknad i deras priser, får ta och ringa dom på måndag.

Det är dock ingen som kommer i närheten av priset som Biltema har på kondensorn.
*pettson* skrev:Förångaren är busenkel att se om den läcker. OCH DEN BRUKAR LÄCKA. Man drar ur fläktmotståndet/transistorstyrningen ur fläktkanalen och sen kikar man in. för ac killens del så sniffade han in där med.
När du ska göra iordning ett system så gör det ordentligt. Byt orificestrypningen/filtret, byt torkfiltret förångaren och schimsa eller byt kompressorn.
Men strunta inte i nånting av det dom angett. Det slutar ALLTID med att du får göra om hela skiten igen. Köper du sakerna löst så måste dom inte kosta multum jämfört med en firma. Ett tips är att du håller pejl på vad det innebär att byta en förångare om du inte har det. Är du lite ovan är det runt 1½ dags arbete. Det är runt 1 dags arbete (8timmar) för en vanlig ac firma.
Första bilden på min hemsida (index sidan) är ett förångarbyte i en V70.

Här är när en kille gör det i en annan 850.
http://www.pettsson.com/Fotoalbum/Repar ... index.html
Har någorlunda koll på vad som behöver rivas för byte av förångare.
Har rivit instrument brädan delvis förut och även plockat bort mittkonsollen, ratt med mera.
Har också kollat på dina bra bilder på hemsidan, kommer nog till hjälp.
En fråga bara, var sitter orificestrypningen. Den kan man ju byta ändå, kostar bara 34 kr.
av *pettson*
Den återfinns i det tjocka aluröret som går parallellt med styrboxen, nere på rambenet. Det är en förskruvning där att dela. Lite bökigt men det går.
XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]