Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holdan
Tjenare

Ny här, men jag heter iafl Daniel och pluggar i Luleå.

Jag har precis köpt mig en 855-97 170hk som har gått 21700mil. Dessvärre har jag fått ett återkommande problem. Först började lambdan lysa, men jag plockade bort ena polen på batteriet och den slocknade :D , i hela en vecka :(

Det jag har konstaterat är att lampan tändes båda gånger på exakt samma ställe och i långsam bilkö. Kan det ha med växellådan att göra? Om det vart lambdan eller luftmassemätaren borde väll lampan tänds tidigare, då jag körde relativt mycket under veckan.

Släckte lampan igår och har inte börjat lysa än men jag väntar på dess återkomst 8)

En annan sak var att jag genast efter inköp gjorde en motortvätt vilket självklart (var ej tillräckligt betänksam) resulterade i vattenfyllda tändstift och fördelare samt i kontakten till luftmassemätaren. Men jag fick igång bilen och den går hur bra som helst..

Someone som har en humm och tips på vart det, till en mkt billig studentpeng, finns någon som läser av felkod i närheten av Torslanda, Lindome eller Alingsås.

MVH/Daniel
av *pettson*
Det enda tipsen vi förmodligen kan ge dej är att..

1: Det är inte nån *lambdalampa* Det finns ett antal koder som kan tända lampan. Drygt 4-5 nåt av dom är lambdan.. Lampan är en motorlampa som talar om att det är risk för ökade avgasutsläpp. Det för oss raskt vidare till nr 2..
2: Utan att utföra den kända numera avlidna (tror jag?) Saidas yrke så ber vi dej att få koderna avlästa i bilen. Inte minst för att det är billigare att byta rätt sak ifrån början.
:wink:
av Holdan
Ja att det finns andra felkoder som lampan kan ge upphov till vet jag. Men eftersom lampans symbol är lambda kallar jag den för det :wink:

Jo jag hoppas någon har någon mätare att dela med sig utav. Hade gärna köpt en mätare, men är ju student och har bara hunnit få lön för två veckor :roll: :roll:

Tack för tipsen dock, även om jag hade koll på det.. :lol:
XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]