Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Folke89
Är det något som vet några bra böcker om man vill lära sig mera ingående hur en bil fungerar? Allt ifrån databoxar till hur ett chassi är uppbyggt. Och naturligtvis hur en insprutnings-, förgasar-, och deiselmotor arbetar m.m. Jag vet att det finns verkstadshandböcker men det är inte det jag är ute efter. Det jag vill ha är någon bra och tydlig faktabok.
Användarvisningsbild
av Folke89
Tack för svaret, pettson. Synd bara att det endast verkar finnas kurslitteratur, det är som sagt väldigt dyrt och det är inte ofta man fick riktigt bra böcker i skolan. Nu gick jag ju inte Fordon (jag gick datorteknik) men jag tog mig en titt i en av deras böcker när vi tillfälligt var i en sal som de brukade ha. Boken var skriven som en saga :o om vad man ska tänka på när man ska byta motorolja, man kunde tro att den var skriven för en treåring.

PS: Jag har letat på Bokus men kunde inte hitta det jag var ute efter, det var därför jag frågade om någon visste någon bra bok.
av *pettson*
Men då vet jag inte riktigt om du läst böckerna jag pekade på. Dessa är inte upplagda som en saga. Dom är upplagda i pedagogisk ordning från ingenting till full konstruktion och funktion. Steg för steg. Och man tar upp diverse motortyper. Teori finns i många inriktningar och en universalbok som börjar med inget och slutar med ett fullt tekniskt system finns inte. Det handlar om ca 15 böcker från inget till det tyngre om du ska få någorlunda kunskap så att det är värt att läsa ens.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]