Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grande
Hej!
Jag skall beställa tid för kamremsbyte på min 855 -95 10V.
Har förstått att man samtidigt skall byta vattenpumpen, men vad mer bör man passa på att byta om man vill vara förutseende? Spännrullar/ lager? Hur många finns det? Vad är rimligt?
Användarvisningsbild
av Folke89
När man byter kamrem så ska helst spännare och löprullar också bytas. Det är egentligen det som kostar, bara kamremmen i sig är inte så dyr. Vattenpumpen kan vara bra att byta om bilen har gått över 30 000 mil och vattenpumpen aldrig har bytts.

Sedan kan ju packboxen vara bra att byta när man väl har ner allt. Men det är väl i och för sig ingen större idé om den ändå inte läcker.

Gå in på t.ex. Mekonomen så får du en bra uppfattning om vad allt kostar, du skriver bara in ditt reg.nummer och väljer sedan reservdelar.
Användarvisningsbild
av CarMan
hur mågna såna här rådar finns nu?

det är samma vattenpump på 10v så den behöver absolut inte bytas
Byt vattenpump VARJE gång dy byter kamrem för att vara på säkra sidan, min bil hade gått 26-27tusen och hade hyfsat ny kamrem, men vattenpumpen skar och det resulterade i att kamremmen gick av och ett ex antal ventiler fick bytas, inge roligt.... i det fallet kommer du ångra att du inte la ut ett par hundra extra på en vattenpump

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]