Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ari
hej ska lämna in o bytta kamrem på min volvo 850 glt -93.bilen gått 22000mil o undra måste man elr rekomderar ni att man o byter vatten pump.ej gjort det tidigare då kamrems byte var vid 14500mil.vart förvånad då själva volvo tog 2138kr för byte kamrem,(ej vattenpump inräknad)ja plus kostnad för spännrulle.är det 1st elr 2st rullar o byta o va kostar dom styck?har aldrig bytt själv så vågar ej ge mig på det.elr tips på annat ställe o lämna.bor i salem utanför stockholm.tackar för svar.mvh ari
Användarvisningsbild
av CarMan
vattenpumpen är mycket stabil o går extremt sällan sönder, dom gånger som gersig så brukar dom bara läcka o inte vara glappa.

jag skulle inte byta vattenpump
av Uninium
Bild

Till din verkar det vara 1 remspännare och 2 löprullar,tittade till min och då var det bara 1löprulle.
Det kittet kostar 789kr på skruvat.se till din kärra.

Lägg ut en efterlysning på detta forum och dom andra så hittar du säkert nån bra hemmapulare som
är duktig,visserligen om du köper allt+jobb på volvo så har du ju andra garantier om det skulle mot förmodan
ske nått fel.

Du får lyssna efter vad plånboken din säger,en privat gör säkert jobbet för 1000-1500kr.
Användarvisningsbild
av Nexus
byta pump eller inte har diskuterats vilt tidigare.klarar den 12000 mil till så är det bra men rasar den om ett halvår så är det ju trist göra om jobbet och kanske få betala för en ny rem igen.
Jag hade bytt men det är bara min åsikt.
Användarvisningsbild
av Folke89
Vattenpumpen kan du nog vänta med tills nästa gång kamremmen ska bytas. För efter 30 000 mil finns det risk att pumpen börjar ge sig, risken är då att kamremmen hoppar av och toppen och ventilerna får sig en rejäl kyss = kaputt motor.

Om de har bytt allt (kamrem, löprullar och spännare) så tycker jag inte att 2 138kr är speciellt dyrt. På Mekonomen kostar bara kamremstatsen ca: 1 500kr.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]