Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 244
Halloj

Har efter helgens idoga regnande i helgen märkt att bilen tar in vatten höger fram, passagerarplats in till höger mot framskärmen till. Duktigt blött under främre passagerarplatsens golvplastmatta..!! Tog ut gummimattan, tog upp tygmattan och skar ut isoleringsmattan som ligger mot plåten. Det bara plaskade när jag kramade ur den på grageuppfarten... :-O)

Tog ur plastpanelen under handskfacket, och isoleringen där hade tydliga rinnmärken, tog också ur handskfacket.

Ngn som varit med om liknande tdigare??! Ngn som vet vart vattnet kan tänkas komma in, nederkant i nedre hörnet på vindrutan?? Via avrinningssystem som sitter framför vindrutan?! ?:-/
Användarvisningsbild
av Carina
Jag hade så en gång och det stod vatten i hela utskålningen.
Fick ösa bilen som en gammal eka :)

Hos mej var det att gummlisten på dörren i framkant hade vikit sig så det var ju "fritt blås" in där.
Mitt lilla råd är därför...gå ut och kolla dina dörrlister...!

Lycka till!
Användarvisningsbild
av B4B
Har du kontrollerat dräneringsslagarna från plastskyddet vid friskluftintaget och vindrutetorkarna är öppna? Dessa har en tendens att klegga igen!
Här kan du läsa lite om detta http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 50#p194361
Användarvisningsbild
av ankman
Ja jag skulle tro att det är dreneringen som sitter igen
Båda två. Jag fick oxå en pöl på höger sida. Jag rengjode drineringen och sedan va det lungt tog ca 10min.
Ta en torx mejsel skruva lös plasten mellan rutan och motorutrymet sitter i 3 torx.
Sitter en drenering på plasten och en nere brevid kupéluft intaget.
På min hade volvo gjort hål i ena slangen nere i motorutrymmet och dragit ett buntband igenom det, varpå alla barr och annat skit fastnat i gummislangen. Och tar inte vattnet sig undan så rinner det ner i kupéluft intaget och rinner ner på höger golvmatta.

Jag har bara rengjort högersidan men skulle behövt rengöra vänster oxå men där sitter elboxen och jag har inte tagit reda på om man kan fylfta på den på ett enkelt sätt.. men om någon vet får den gärna tala om hur man gör
av *pettson*
Vanligaste felet är att avrinningen som ska dränera av vatten ifrån t.ex förångaren är täppt. Den går mittunder fläktpaketet och mynnar ut under bilen ovanför värmeplåten i *kardantunneln*.
Användarvisningsbild
av ankman
goransson89 skrev:du behöver väl inte ta bort plasten för att göra rent dräneringsslangarna? bara lossa på klamman... ?? Så äre iallafall på min, vet inte om det är annorlunda på nyare?
Helt sant att man inte behöver lossa plasten för att rengöra slangarna men allt rat som inte går ner i hålet ligger kvar där uppe under plasten så lossar man den kan man vika upp den så pass att man kan rensa där oxå. Ingen mening att rensa slangarna om dom blir igenproppad direkt av allt skit som ligger kvar.
Jag hade ganska mycke barr och annan materia som inte bör vara där.
Tyvärr såg jag oxå att jag har inte kupé filter på min, inte äns hållaren :cry:

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]