Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

man skulle ju kunna fundera på vad broms-servot har med saken att göra !
när man bromsar så använder ju broms-servot vacuumet i insuget för att förstärka bromsverkan.
det innebär i praktiken att lite luft kommer att släppas in i insuget från servot.
OM det har med saken att göra;
- så borde du få samma symptom om du står still ,
håll motorn på 2500 varv, släpp gasen och bromsa !
får du normal tomgång eller "droppar" den då också ?

/emwtur
tja vad ska man säja om detta har haft ett sådant här fel på en gammal 142
varje gång man tryckte på bromsen så ramla tomgången ner
visade sig vara nått i bromservots vacuum del som var kört
dvs det kom in luft genom vacuumklockan när bromsen ansattes och det gjorde bränsleluft blandningen magrare och motorn nästan dog
men det borde ju för din del dels generera felkod samt att det går att kolla på flera sätt dels helt enkelt trycka ner bromsen hårt vid stillastående och se vad som händer med tomgången
eller så kan du börja och kolla slangen mellan bromsklockan och "grenröret" så den är hel och tät
sista testet består väl i att plugga samma slang och ut att köra TÄNK BARA PÅ ATT DU HAR MYCKET SÄMRE BROMSAR
om felet försvinner är det vacuumklockan som spökar men som sagt testa allt som alla andra sagt här innan då detta nog inte är så vanligt fel längre
Grammses nerdippning trots nytt gasspjäll är ju intressant.
Då borde felet inte ligga i det omtalade och dyrbara spjället.
Lära sej att leva med dippet och andra fel - JA! Det är klart
det bästa och billigaste alternativet. Men om man är typen
som ständigt är uppmärksam och "känner av" sin gamla bil
och lyssnar efter fel, brister och oljud, då är det lite svårt
att bara köra vidare med nöjd min utan att åtgärda felen :wink:

Ja, provade då igår att lägga i neutralen strax före inbromsning.
Och till min förvåning så blev resultaten av detta ändå detsamma.
Motorvarvet sjönk även då ner till ca 500 under några sekunder.
Dock så märktes inte motorns lilla vibrering/skakning på samma
sätt när neutralen låg i. Men som sagt, nerdippning fanns ändå.

Något rent direkt-samband med bromsservon finns inte eftersom
varvtalet går upp till normalt igen efter bilens stopp, trots att man
fortfarande håller bromspedalen fullt nertryckt. På en automatbil
så används ju färdbromsen dessutom ofta i allehanda situationer.

Däremot har jag inte testat att hålla 2500 rpm vid stillastående
och släppa gasen och bromsa, men ska göra detta vid bra tillfälle.

Kan det annars på nåt konstigt vis ha något med centrufigalkraften
att göra? Felet uppstår ju i slutet på en inbromsning då centufigal,
eller kanske borde man ska säga bromskraften känns mest påtaglig.
Har en v70 -99 2,5t manuell låda och vill bara tillägga att jag också har samma dipp-fenomen efter byte till nytt gas-spjäll. Hade förhoppning om att det problemet skulle elimineras iom bytet men tji fick jag :???:
Talade om detta för volvo-meken som bytte spjället men han visste inte vad det kunde vara dock antydde han att det kunde vara kamaxel-givaren som spökade. Jag är inte insatt i hur den funkar men det kanske nån annan har? Vill ju inte byta nåt på chans ju.
av *pettson*
Herregud... klart kamaxelgivaren är inblandad .. Bilen stannar ju helt för dej och går inte överhuvudtaget att köra eller hur?
Kanske inte riktigt symtomet du sökte för.. :roll:
Förlorar du din kamaxelgivare så märker du det i samma sekund. Jag garanterar. Turbobilarna är en av dom som inte överhuvudtaget går att köra om bilen är igång när den försvinner.. det går inte heller att starta bilen mera förräns den är ersatt.

Förlåt om jag reagerar starkt. Men är man inte mera insatt i systemet så känns det som att man bör kanske inte överhuvudtaget antyda eller säga nånting alls :cry:
Nämen..ja ville ju bara förmedla en möjlig ledtråd .... :cry: Mitt gasspjäll byttes inte av dipp-anledningen och den stannar inte helt och har aldrig gjort det (ännu). Bilen går i övrigt klockrent. Ska nog vakta mina tangenter hädanefter då... :oops:
min dippar kanske en gång på 10.Det händer bara ibland,så det kan inte vara ett permanent fel som trasig slang eller liknande anser jag.Tror mer på en givare som får fnatt ibland.
Jag behöver inte bromsa för det ska uppkomma utan bara koppla ur så det tycks inte helt ha samband med broms.
av *pettson*
rocketman skrev:Nämen..ja ville ju bara förmedla en möjlig ledtråd .... :cry: Mitt gasspjäll byttes inte av dipp-anledningen och den stannar inte helt och har aldrig gjort det (ännu). Bilen går i övrigt klockrent. Ska nog vakta mina tangenter hädanefter då... :oops:

Det handlade inte om DINA tangenter.. så ta inte åt dej. Inte menat så.
Det jag menar är den MEKEN som nu sa så. :-)-)
De e`lugnt pettson.... :-)-). Kommit hem efter en längre resa och gjorde ett test idag (kan inte släppa detta irriterande dipp-problem): Stillastående med varm motor utanför garaget försökte jag hålla jämn tomgång 1500 rpm och det går bra till en början ett par sek ....plötsigt dippar tomgången ner av sig själv till ca 500rpm för att sedan gå till normal tomgång!?!? Försökte nog 15 ggr med samma fenomen. Gick betydligt bättre om jag höll gasen stilla en bit över typ 1700 å mer. Tanke: Lägesgivare vid gaspedalen som glappar just i detta läge och spökar till signalen till mitt nybytta gasspjäll ?? Nån som haft problem med givaren vid gaspedalen :?:
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?