Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvov70t598
Jag har en volvo v70 T5-98:a. Lät få bytt idag lamndasonden efter att tillhörande lampa lyst till och från länge samt så blev bränsleförbru...lite högre. Men nu efter så beteer sig bilen fortfarande lustiskt. Inte mycket men helt klart mer orkeslös än normalt. Bilen får ett motstånd vid ca 2000varv, särskilt vid mjukare körning. Bilen indikerar inte att den går varm alls, varken via mätare eller för blotta ögat..trots detta slås kylfläkten på och fortsätter nästan 5min efter att bilen stängts av? Bilen har en automatlåda som iövrigt växlar fint, men även den är knepig nu, ojämna växlingar..växlar upp till högre vxl än vanligt så fort man trycker på lite och sen bara tar av farten lite så..vips hög vxl. Har någon någon ide om vad som kan påverka så mkt saker?

Mkt tacksam för svar.

Andreas ?:-/
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Symptomen visar att tempgivaren för motortemp (eller dess kablage, glappkontakt) kan ha givit upp. Men du, läste du eller någon annan inte ut några felkoder innan du började byta grejor? Att "lambda"-lampan lyser betyder inte enbart att lambdasonden är paj, den kan tända upp för ganska många olika orsaker. Egentligen lyser den för att varna för eventuellt förhöjda avgasvärden. Har arbetet utförts på verkstad tycker jag att du ska reklamera jobbet.
av volvov70t598
Hej, nja jag frågade faktiskt detta men fick till svar att bilen själv löste detta. Bilen började bli riktigt knepig då en (amatör) drog lös kontakten till luftmasse..någonting, men du vet säkert vad jag menar. Detta berättade jag på verkstaden, och då påpekades det att (så får man inte göra)..bla bla. Ja nu är det så här, inte mkt till klipp i denna t5:an just nu..får väl ringa imorn..

Andreas
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]