Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krewken
Ja då var det dags igen då.
Kände idag på vägen hem från jobbet att bilen ryckte, tvekade, typ som att den helt plötsligt motorbromsade kraftigt.
Det hände vid ungefär 1900-2200rpm med jämnt gaspådrag, alltså inte då man accelererar, utan då man "lagt" sig på en fast hastighet.
RPMs över och under detta så gick den fint.
Befarar att det kanske är turbon som håller på att säga god natt (grundas dock inte på några fakta utan bara en känsla)
Dessutom så har den gått på startmotorn 2 gånger utan att starta när man försökt vrida igång den, under de 4 senaste månaderna, det har hjälpt med att dra ut nyckeln och börja om igen.
Det har bytts vissa elektroniska "grejer" och uppgraderats programvara en gång innan detta hänt.
Jag ska rada upp allt i kronologisk ordning:
1. Antennring (problem med identifiering av nyckel vid start)
2. ECM bensinuppgradering (pga. ryckig gång)
3. Bytt båda lambdasonderna inkl. adapterkablage (felkod ECM261A)
4. Bytt LMM (felkod ECM261A)
(Allt är volvo original delar och allt, utom LMM:n, är bytt hos volvo)

De två första byttes och gjordes för 10-11 månader sen, de andra två gjordes för ungefär 1 månad sen.
Bilen har inte utlöst några fellampor, vet dock inte om några felkoder har lagrats.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag antar att du fick en uppgradering på ETM samtidigt med ECM, men det första jag tänker på är det berömda gasspjället...
Användarvisningsbild
av Krewken
Tack för ett snabbt svar.
I fakturan står det bara ECM så vitt jag ser, men de kanske har gjort ETM också, vad vet jag.
Brukar det te sig på det här viset om gasspjället är defekt/trasigt?
Brukar det kosta mycket att köpa och byta den?
Behövs någon form av mjukvara uppgraderas efter byte av detta spjäll?
Användarvisningsbild
av Nexus
byte spjäll kostar i runda slängar 7000:-
men man brukar börja med att rengöra det och ladda ner ny mjukvara.
Min hade lite olika symtom innan det började jävlas ordentligt. vid jämngas så gick den ryckigt det var lixom lite on eller off ,sen vandrade tomgången
Användarvisningsbild
av Krewken
Nu har jag haft den på volvo-verkstad, och de hittar inget fel.
Inga felkoder och de hade upp gasspjället för att rengöra, men det var tydligen enligt dem "nära på kliniskt rent" så de konstaterade att det inte var det som var felet.
De försökte uppgradera mjukvarorna i bilen, men tydligen så fanns redan de senaste versionerna där.
De två lösningar de föreslog, fast som de inte tyckte var nödvändiga att göra pga. att det inte fanns några felkoder och att de skulle vara kostsamma, var att antingen byta ut gasspjället (defekt gasspjäll-enhet), 7000-10000kr, eller byta hela gaspedalen med givare och allt, 3000kr.
Men de tyckte, som tidigare skrivet, att det var onödigt att bara byta på chansning.
Någon annan som har något annat förslag?

PS. Glömde skriva tidigare att INGA fellampor har lyst (ETS, lambda etc.), varken före eller efter verkstadsbesöket.
Användarvisningsbild
av Krewken
Ja hemska saker, nu håller detta "småfel" på att reta gallfeber på mig.
Har märkt nu att de "motorbromsaktiga"-rycken sker oavsett vilken växel, hastighet eller varvtal jag har.
Enda gemensamma faktorn är att det sker när jag har pedalen väldigt lite eller lite nedtryckt (Ja jag vet, det är en luddig beskrivning :) )
Finns det någon form av givare eller sensor man kan byta vid pedalen? eller något annat som man kan byta som kan vara relaterat till ett sådant här fel?
Jag gissar bara på att felet ligger hos pedalen, eftersom att det bara händer när den trycks ner som tidigare angivet.
Verkstaden tycks inte hitta felet hur många gånger de än tittar på det, och det kanske ingen här heller kan göra, men någon som haft liknande problem och löst det kanske har ett förslag :D

*Update*
Ju lägre växel desto mer "kännbara" ryck blir det
Användarvisningsbild
av Krewken
*Update*

Rycken kvarstår fortfarande och inga felkoder har dykt upp.
Nu har den vart på verkstaden igen och jag har fått på papper vad de "misstänker" kan vara eventuella felkällor.
Jag tänker rada upp vad som står på pappret:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Felsökning: Bilen rycker
Avläsning felkoder, inga felkoder registrerade
Provkörning

Orsak till detta är att vid körning på hög växel, låga varv och väldigt lite gaspådrag pendlar insprutningen mellan bränslepåslag och bränsleavslag, därav rycken

Det finns två möjliga felkällor:
-Gasspällpot
-Gasspjäll (ETM)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det var så de skrev.
Dock så var jag förbi på verkstaden idag och pratade med verkstadschefen om detta och han påstod att det kunde finnas så många fler felkällor än bara dessa två, och att det skulle ta en väldigt massa timmar att felsöka efter det exakta felet.
Han hade dessutom tydligen pratat med någon form av tekniker eller nått annat högre upp på Volvo, och där bedömdes det som att rycken är en "egenskap/egenhet" som bilen har.
Rycken är olika kännbara från dag till dag, dock så har jag märkt att den rycker väldigt distinkt när det är varmt ute.
Dessutom så rycker den, numera, inte bara när pedalen är väldigt lite nertryckt.

Jag håller på att drivas till vansinne, bilen var inte så då jag köpte den och det kan ju inte vara meningen att den skall bete sig så? den har bara gått 2000mil sen jag köpte den.

Den första lösningen de föreslog skulle göras var att byta ut gasspjällpoten, är detta vettigt eller bara ett slag i luften?
PS. Jag vet att det inte är ACC:n som gör rycken, bilen rycker på det här viset vare sig jag har ACC:n av eller på.

//Krewken

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]