Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#289029
Hur pass omfattande är det att flytta över grejerna från en bil till en annan, och hur mycket måste man byta? Funderar på att montera ac i min, rätt gott att ha.
Bilen är en 855GLT -93, nybesiktigad med blankt papper och saknar nu en kylanläggning för att jag ska bli nöjd :wink:
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#289061
Tja omfattande o omfattande.. Gör så att du surfar in på min hemsida och tittar i fotoalbum. Välj byte av förångare. Där har du bara det som skiljer i kupen. Sen naturligtvis ska du bara ha alla rör, kondensorn, pumpen och rören. Men visst går det?.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#289063
Det verkar vara en del jobb ja, precis som jag misstänkte. Bara en fin utmaning... :roll: :lol:
Vilken typ av skarvdon sitter det på volvo, alltså skarvarna mellan slangar/rör osv? Specialverktyg?
Vad ska man beräkna i tid på hela jobbet?
av *pettson*
#289364
Tja det sitter fjäderbelastade kopplingar av standardtyp, eller standard gängade sådana. Verktyg lär du få inhandla på närmaste AC firma får jag anta. I övrigt så är det bara att slita ut hela instrumentpanelen. Kasta hela din kompletta fläktenhet och montera den som är utrustad med AC eftersom inte förångaren går att eftermontera i den ordinarie fläkthållaren. Naturligtvis får du ta med alla kablage och liknande.

Ingen aning om vilken tid du ska beräkna. Det brukar handla om 8 timmar för att endast montera förångaren. Du har ju lite mera jobb.. vilket kan ta lite mera tid.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#289390
Tack för svaret!
Jag har aldrig skruvat med volvos kylanläggningar, därför ställde jag frågan ang specialverktyg. Vet att bl a Toyota har sina verktyg för att dela på kopplingarna. Dom tyska märkena sitter ju allt skruvat och oftast lätta att arbeta med.
Jag har ju certifikat för klass 2.3 och tillgång till utrustning i övrigt, så det är väl lite därför som tanken föddes, dvs att man skulle kunna hålla kostnaderna nere genom att göra allt själv och det hade både varit skönt att få ac i bilen och en liten utmaning att montera, men frågan är om man inte ska fortsätta med den norska varianten, dvs veva ner rutorna;)
Den absolut enklaste hade naturligtvis varit att byta bil, men det känns otroligt onödigt när man står med en nybesiktigad bil som man lagt massor på och som man är väldigt nöjd med för övrigt...
av *pettson*
#289546
Alternativet är väl att kika på om det går att montera nån form av eftermarknads anläggningar? Vet inte var dom finns eller vad dom kostar men? Det är ju ett alternativ?
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]