Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thernström
Hej !
Har varit på besiktning med bilen.
Volvo 850 95:a
Behöver byta fjädersäten fram där uppe.
Är detta nåt jag kan göra själv och isåfall hur gör jag?

Stort tack på förhand.

//Johan
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Är man lite händig så gör man det själv. Man plockar loss fjäderbenen ( 2 bultar nere, 3st ovanifrån och en till kränghämmarstaget) och sätter på fjäderspännare som håller ihop fjädern, och sen plockar man bort muttrarana och sen ska det i prioncip bara va att plocka bort det gamla och sätta dit det nya och sätta billbaks allt som det satt.
av tobben87
goransson89 skrev:och göra en hjulinställning efteråt :)
varför behöver en hjulinställning göras?
en hjulinställning görs väl för att ställa vinkeln på hjulet emot centrum av bilen och lutning på hjulet, detta görs väll genom att skruva på bland annat spindelleder och inte genom att skruva på fjäderbenet/fjädersätet... Så när du har bytt fjädersöte har du juh inte ändrat någon vinkel på hjulet..
(de finns två fina ord på de vinklar som man ställer, kommer dock inte ihåg vad de heter just nu..)

//Tobben
av Volvo_740_GLT
Nej man behöver inte göra någon hjulinställning. Jag har en 850 2,5 SE-95 som jag bytte båda fjädersätena eftersom jag fick 2:a på bilprovningen och innan bilprovningen hade jag gjort en hjulinställning och när jag bytt fjädersätena så åkte jag iväg och gjorde en ny inställning och allt stod exakt som den första inställningen, det hade alltså inte ändrat något
Användarvisningsbild
av goransson89
Camber, Caster och Toe vinklar är det man justerar, cambervinkeln KAN ändras när du tagit bort fjäderbenet från navet, tar du istället bort komplett fjäderben med nav (tar bort spindelleden istället) Så behöver ingen hjulinställning göras, annars kan man märka på fjäderbenet bara vart bultarna satt eftersom hålen är ovala så man kan juster cambervinkeln. Sätter du skruvarna där du märkt upp så brukar det oftast gå bra. Känns inte bilen konstigt och sliter inte däcken konstigt så behöver du inte göra hjulinställning, men är man noga så göra man det ändå :) så man MÅSTE inte göra hjulinställning efteråt, men rätt ska va rätt :D
av *pettson*
okej.. rätt ska vara rätt. Camber ej justerbar orginal, det lilla glapp som finns är inom värdena om inte bilen är slagen förut så att man nu i ordinarie är i kanten för gränsvärdena. För att få justerbar camber krävs annars en ombyggnadssats som ger +-3grader. :wink:

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]