Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apuman
Hej!

Vi har letat en del och har hittat två bilar till samma pris. Funderar vilket som är det bästa köpet... ?:-/

- En V70 2,5T 1998 som har gått 13 000. Ser ut att vara välservad (servicebok finns)
- En V70 2,4T 2000 som har gått 19 000. Även denna välservad (servicebok finns) och är flyttgods från Belgien

Vad finns det för för och nackdelar med bilarna? Bägge har liknande utrustning, automatlåda och på ingen av dem är packboxen mellan motor och låda bytt. Nya bromsar på bägge och kamrem bytt hyggligt nyligen.

Mycket tacksam för tankar och kommentarer!
Användarvisningsbild
av Phantom
Gasspjället på den nyare brukar krångla om det inte är bytt. Kostnad runt 7000kr om det behöver bytas, men kolla om det är åtgärdat.
På den äldre finns inte det elektriska gasspjället.
Då packboxen inte är bytt rekommenderas att kontrollera noga om det finns ett läckage och vid köp underhålla vevhusventilationen för att kanske rädda packningen så länge som möjligt. Kostnad för byte runt 8000 beroende på vem som gör jobbet. Packningen i sig kostar ett par hundra har jag för mig, men är ett lite större ingrepp och arbetskostnaden drar upp priset.
Kontrollera om lådan är sköljd eller om oljebyten skett. Filtret i lådan kan sätt igen sig och är inget man byter utan att dela automaten, vilket är ett enormt jobb.
Kontrollera äldre besiktningsprotokoll.
I övrigt är det likvärdiga bilar och bara känna vilken som passar er bäst, en nyare bil brukar ju alltid kännas lite bättre :D
av Apuman
Hej!
Tack för snabbt svar!

Jag har hört om skvallerhålet men är lite osäker på var jag hittar det. Har letat efter bilder men inte hittat det. Några tips? Dessutom, du skriver:
Kontrollera om lådan är sköljd eller om oljebyten skett. Filtret i lådan kan sätt igen sig och är inget man byter utan att dela automaten, vilket är ett enormt jobb.
Hur kan jag se det? Är det bara att fråga honom och lita på svaret? :wink:
Användarvisningsbild
av Phantom
Det finns ett litet hål mellan lådan och blocket. Vet att det finns en bild i någon tidigare tråd och ska se om jag hittar den igen.
Fråga säljaren om sköljningen är nog tyvärr det man får göra, och kanske finns något kvitto om det är gjort på verkstad. Tyvärr ingår det inte i vanlig service på våra bilar, så det är ett jobb man själv får beställa. Men är oljan röd och luktar oljan inte bränt ska det inte vara några problem tror jag.
av Apuman
98:an har dragkrok och det pris vi kommer att betala är 50 000 för 98:an, det lutar åt att det blir denna. 00:an vill han ha 49 000 för men det går säkert att pruta ner.

Det är lite överpris och egentligen hade 45 000 varit mer rimligt för 98:an. Dock är det så att vi gillar bilen (körde den idag) och tiden det tar att leta efter en ny kostar ju pengar med... :roll:

Kända fel - farthållaren funkar ej. 17-tums R-fäljarna på med nya gummin. Vinterdäck i bra skick på 16-tum orginal. Bra lack och helt OK inredning, dock ej org-stereo. Vad tycker du? Givet att den är i bra skick avseende låda och så, kan det vara värt det?
Användarvisningsbild
av Phantom
En tanke som jag själv har när jag tittar på bil är att inte köpa en med dragkrok. Man vet aldrig hur mycket bilen har dragit och slitit på lådan. Jag monterar då hellre en krok själv i efterhand vilket inte kostar så många kronor. Nu kanske inte fallet är så med denna bil, men försök få så mycket uppgifter som möjligt angående lådan så inga tråkigheter uppstår efter att ni köpt den.
Priset verkar väl inte helt orimligt och känns den rätt så är det nog er nya bil :) men försök ändå pruta lite till då farthållaren inte fungerar.
av Apuman
Hej igen.
Nu blev det tyst ett tag. Mycket jobb och lite tid för bil. :(

Bra input med dragkroken.. Det enda man kan göra är ju fråga ägaren och det är ju inte helt sannolikt att man får ut sanningen alla gånger. Men visst.. ser det inte ut som att de rider på regelbunden basis är det väl kanske ganska OK! :)

Det blev inte den vi tänkte köpa från början så vi jagar vidare. Har fattat lite tycke för turbon. Fiiiiint med drag från låga varv!
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]